מלכת היופי של לינאן - ביקורת

יום חמישי, 25 באוקטובר 2012
הצגה בביצוע מרתק של השחקנים, שייתכן שחלק מהצופים לא יתעניינו בו עקב מרכיביו האיריים החברתיים והתרבותיים. הבמאי חנן שניר יצר הצגה שבראש ובראשונה נאמנה למחזה המקורי, ולא נעשה כאן ניסיון לעבד את המחזה למציאות בת זמננו, וזהו סוד הצלחתה.

מאת: אלעד נעים

התיאטרון הלאומי הבימה מעלה בימים אלו את המחזה "מלכת היופי של לינאן" פרי עטו של המחזאי מרטין מקרונה, ולמעשה מדובר במחזה שנדיר בנוף של רפרטואר ההצגות של התיאטרון הלאומי בשנים האחרונות בהתייחס למחזאות הבינלאומית. נראה כי לאור העובדה שהתיאטרון עזב את משכנו הקבוע בכיכר הבימה, היה מיקוד בבחירת מחזות אשר יהוו הצלחה קופתית כדוגמת "החותנת", "הזוג המוזר" ואחרים, כך שהמחזות העמוקים יותר והקשים יותר לעיכול מצד הקהל נדחקו הצדה, וגם כאשר הועלו בתיאטרון נעשו באופן שיקל על הקהל לקבלם, למשל "אלוף הבונים" של הנריק איבסן שקוצר משמעותית. למיטב זכרוני, המחזה האחרון שהועלה בתיאטרון הבימה מבלי להתפשר המרכיבים האומנותיים היה "אוגוסט : מחוז אוסייג'" שנכתב ע"י טרייסי לטס, כך שהמחזה "מלכת היופי של לינאן" בהחלט מהווה משב רוח מרענן.

המחזה הוגדר ע"י מקדונה כקומדיה שחורה פסיכולוגית, אולם אין להתעלם מכך שהמחזה מנקז לתוכו לא מעט מרכיבים תרבותיים וחברתיים, שכן השפה שבה בחר מקדונה להתשמש מתאימה לרקע החברתי והתרבותי ממנו מגיעות הדמויות. ב"מלכת היופי של לינאן" מתוארת מערכת היחסים בין מג, אישה כבת שבעים, לבין מורין, בתה, אישה כבת ארבעים, אשר מתגוררות בכפר האירי הקטן לינאן שבמחוז גולוויי. מורין שהקדישה את חייה לטיפול באימה, חולמת על הרגע שבו תכיר גבר שיגאל אותה מחייה הקורדרים ומאימה המניפולטיבית. פאטו דולי, פועל פשוט שמאס בחייו האפרוריים כפועל בניין באנגליה, ואחיו הצעיר, ריי, נכנסים לתוך עולמן של שתי הנשים, אשר מתכתשות זו עם זו בדרך קבע. לראשונה, למורין ישנו סיכוי לעזוב את הכפר ולהקדיש את חייה לעצמה, אולם בד בבד צצים סודות מן העבר, אשר מביאים לאי יציבות בחיי הכפר כולו.

מקדונה אמנם בילה כמעט את כל חייו באנגליה, אולם במחזותיו עסק לא מעט בחייהם של האירים באזורים שכוחי אל, וגם אם המחזה התמקד במערכת יחסים, עדיין היה משקל רב למרכיבים החברתיים והתרבותיים שבו. במחזה מתוארת מערכת יחסים סבוכה בין אם לבין בתה, כאשר שתיהן מחליפות בדרך קבע את כובע המתעללת ואת כובע הקורבן, ובמקום מסוים בולט הצורך החולני שלהן להתעלל אחת בשנייה. למרות שמורין משתוקקת לחיים עצמאיים ולחיי אהבה, היא אינה מסוגלת, לכאורה, לנטוש את אמה, שכן יחסי התלות ביניהן מורכבים הרבה יותר ממה שנראה על פני השטח. השתיים מתגוררת בבקתה קטנה ומבודדת בהרים, ובאזור זה השפה השולטת אינה אנגלית אלא אירית, ולמעשה מדובר באנשים קשי יום, אשר חיים גם בימינו בתנאים שנחשבים פרימיטיביים. כמובן, נתונים אלו הופכים את מערכת היחסים של מג ושל מורין לטעונה ולנפיצה במיוחד, מה גם שהיא מתאפיינת ביחסי שליטה ובאלימות - בין אם מילולית ובין אם גופנית.

ובכל זאת, המלודרמה, לכאורה, שיצר מקדונה, אינה מלודרמה של ממש שכן היא מתובלת במרכיבים קומיים - מקאבריים וגרוטסקיים כאחד, וכן ניתן להצביע על הקשר הישיר שבין המחזה "מלכת היופי של לינאן" לבין המחזה "מחכים לגודו" שנכתב ע"י המחזאי האירי סמואל בקט, ובנוסף למחזותיו של חנוך לוין. בשני המחזות הדמות הראשית או הדמויות הראשיות מצפות למישהו שיגאל אותן, גם אם אינן יודעות לבטח שהמצב ישתפר, וכך מג ומורין נמצאות בתוך שגרה חונקת של אבקות מזון, של דייסות, של הפרשות ושל התעללות הדדית מתמדת. בתוך כך, כמי שמשתייך לזרם "כיור המטבח" המתארת את הדרמה היומיומית, מקדונה אינו חוסך בשימוש בקללות, בשיבושי לשון ובתיאורים בוטים שרבים יאמרו שהם מעוררי בחילה, וכל אלו על מנת לשרת את המציאות האירית החברתית והתרבותית שברצונו לשקף לכלל צופיו.



הבמאי חנן שניר יצר הצגה שבראש ובראשונה נאמנה למחזה המקורי, ולא נעשה כאן ניסיון לעבד את המחזה למציאות בת זמננו, וזהו סוד הצלחתה. יתר על כן, שניר יצר מעברים זורמים בין התמונות השונות, ויחד עם צוות השחקנים שמר על המרכיבים הפסיכולוגיים והרגשיים במחזה, וניכר כי התבצעה עבודה מעמיקה בהתייחס לגיבוש זהותן של הדמויות השונות. בסופו של דבר, ערכו המוסף של המחזה נמדד בחיבור שבין שני הקצוות - האישי והציבורי, שכן גם אם מדובר במחזה חברתי - תרבותי, יש בו סיפור אישי רלוונטי ואוניברסלי, ושניר מיזג ביניהם היטב גם בגירסה הישראלית. יתרה מזאת, ניכר כי השימוש בתרגום המדויק של דורי פרנס שירת היטב את ההצגה, שכן פרנס הצליח לשמר את המרכיב החברתי והתרבותי ולמזג אותו לתוך הטקסט. חשוב להדגיש, כי פרנס בראש ובראשונה שמר על נאמנות לטקסט המקורי, ולא חסך בתיאורי המזון המתעכל, ההפרשות והשפה הבוטה.

שניר והצוות הטכני שמרו על המרכיבים האיריים, בין אם באמצעות המוסיקה הנפלאה של אלדד לידור, שהתאפיינה בשלל מקצבים איריים בהתאם לתמונות השונות, ותמכה היטב במעברים ביניהן וברקע למה שמתרחש על הבמה, וכן בעיצוב התפאורה המרשים של אלכסנדרה נרדי, בה הצליחה ליצור בקתה אירית נידחת של ממש עד לפרטים הקטנים ביותר. בנוסף לכך, התאורה שעיצב מאיר אלון הייתה מדויקת ורגישה, והתמזגה באופן מיטבי עם המעברים המוסיקליים בין התמונות השונות ובכלל. התלבושות שעוצבו ע"י ארז מעיין אף הן התאימו לאופיין של הדמויות, אשר מנהלות אורח חיים פשוט באזור נידח.

דבורה קידר בתפקיד מג, האם, עשתה עבודה נפלאה ומגישה משחק מהוקצע, תוך שהיא מביאה לידי ביטוי את תכונותיה המניפולטיביות של האם, שמחד תלויה בבתה, מורין, ומאידך מתעללת בה ללא הרף, ומסרבת להכיר בכך שזכותה של מורין לנהל חיים עצמאיים. כשקידר מזכירה במונולוג את הביטוי "מי יטפל בי?", מומחשת באופן אירוני התלות לצד האנוכיות שמגלה מג. על אף שנראה שמג היא השתלטנית אשר מתעללת בבתה, מתברר כי גם היא הופכת לקורבן פעמים לא מעטות. יתר על כן, המרכיבים הקומיים במחזה הינם בעיקר באמצעות דמותה של מג, וקידר יוצרת את השיא בהן בתזמון מדויק.

ליליאן ברטו בתפקיד מורין, הבת, הייתה נהדרת, והמחישה במשחקה את חוסר הביטחון של מורין ואת העובדה שאינה שלמה עם עצמה ועם גופה, והדבר הובא לידי ביטוי ביתר שאת בעולם הדמיוני שמלא בהזיות, אשר מורין בוראת לעצמה דרך קבע, מה גם שבאמצעות ההשפלה וההתעללות באימה היא גורמת לעצמה נחת מסוימת. יתר על כן, ברטו מרשימה ביכולת שלה לשמור על מסתוריות הדמות שאותה היא מגלמת, ואט אט לחשוף באמצעות משחקה את סודותיה של הדמות, ועבור הקהל הדבר נראה כהפתעה גמורה.

אמנון וולף בתפקיד פאטו גילם היטב את דמותו של פועל הבניין קשה היום בעל החלומות הגדולים, אשר יוצר סביבו תחושה של יקיר הנשים, אולם בפועל הוא סובל מבעיות לא מעטות. לא בכדי הוא מוצא במורין את "מלכת היופי של לינאן", ווולף מקרין זאת במשחקו המאופק והעקבי. כמו כן, דניאל סבג בתפקיד ריי, אחיו, עשה עבודה טובה מאוד, וגילם את דמותו של האח הצעיר הטיפוסי וחסר הסבלנות באופן מוצלח, תוך שהוא מביא לידי ביטוי את תמימותו ואת נטירת הטינה כלפי מג וכלפי מורין.

סיכום: הצגה בביצוע מרתק של השחקנים, שייתכן שחלק מהצופים לא יתעניינו בו עקב מרכיביו האיריים החברתיים והתרבותיים.

לרכישת כרטיסים להצגה מלכת היופי של לינאן לחצו כאן .
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: מלכת היופי של לינאן - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: מלכת היופי של לינאן - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top