הבימאי איציק ויינגרטן: "אני חש מאד קרוב לרבנים ההם"

יום רביעי, 19 בדצמבר 2012
רגע לפני שהמחזמר "איש חסיד היה" עולה לבמה, בימאי ההצגה איציק ויינגרטן, מספר לאתר "כרטיסים ברשת" על החיבור שלו להצגה: "כולנו יצאנו למסע מופלא יחד, מלא געגועים לעולם אחר, מלא אהבה וכבוד לאדם הפשוט". ראיון.

מאת: מיקי נירון

לפני כחודש, חזרה לבימות ההפקה "איש חסיד היה", שכתב דן אלמגור, ארבעים וחמש שנים אחרי ההפקה הראשונה והבלתי נשכחת של המחזה שהשאיר רושם עז ומשמעותי בתרבות ובחברה בישראל. הפעם מדובר בהפקה משותפת של תיאטרון חיפה ותיאטרון "הבימה" שלא מתיימרת לחקות את ההפקה ההיסטורית משנת 1968, אלא להתמודד מזוויות אחרות המתאימות להלך הרוח של היום.

המסרים עוברים כמובן דרך הסיפורים והשירים המוכרים של ההצגה הראשונה, מתוך הבנה שהחברה הישראלית עברה מאז המון שינויים ותהפוכות, בייחוד לכל הקשור לקשר בין העולם החילוני לדתי. את הגרסה הנוכחית מנהל מוזיקלית אודי וידיסלבסקי והבמאי הוא איציק ויינגרטן. העיבוד המרענן הזה מחייב כמה שאלות ולכן ערכנו עם הבמאי המוכשר ראיון על הפרויקט המשובח.

קודם כל, מאחר ומדובר בהצגה שעלתה לראשונה ב-1968, איך מצליחים בכל זאת להחיות את הטקסטים ולהעלות עיבוד שנותן משמעות חדשה ורלוונטית לימינו?

הטקסטים הנפלאים של נחמן מברסלב או הבעל שם טוב, כוחם בחוכמתם, במורכבותם וביכולת הסיפורית המופלאה שלהם. בכל זמן – אלו סיפורים עמוקים ומרגשים. כך חשו השחקנים והיוצרים בהצגה.

כשניגשת לעבודה על ההצגה, היו מאפיינים בעבודת הבימוי של יוסי יזרעאלי שקיבלת השראה מהם או שבחרת לפתוח בדף חלק לחלוטין?

לא ראיתי אמנם את הצגתו של יוסי יזרעאלי כך שהגישה הייתה נקייה מלכתחילה. בכל אופן, יוסי הוא במאי נפלא ואני מאד מעריך ומוקיר אותו.

רוב השחקנים המשתתפים בעיבוד החדש די צעירים - איך היה החיבור ביניהם לתוכן שנכתב לפני כ-45 שנה?

מדובר בקבוצה של עשרה שחקנים שובי לב, שהם מספרים נפלאים וזמרים מיוחדים במינם. העלינו הצגה צנועה כמו שהיו החסידים והרבנים ההם. למדנו, חקרנו, קראנו והתאהבנו בסיפורים, במלים ובניגונים. גם בניגונים וגם בריקודים כך שהחיבור לתוכן הגיע די בקלות.


דן אלמגור, היה שותף במהלך העשייה וייעץ לאורך תקופת העיבוד או שהופתע כמו שאר הקהל במהלך הבכורה?

פרידה שהם התפאורנית, אורי וידיסלבסקי המלחין, יעל תורג'מן הכוריאוגרפית, מאיר אלון התאורן ודן אלמגור הכותב, כולנו יצאנו למסע מופלא יחד, מלא געגועים, לעולם אחר, מלא אהבה וכבוד לאדם הפשוט.

"איפה, איפה הם הרבנים הצנועים ההם?" זו שאלה שמופיעה בשיר שחותם את ההצגה ונכתב במיוחד בגרסה החדשה. מה עמדתך לגבי הרבנים ההם לעומת הרבנים של היום?

"געגוע לאותם רבנים שלבם היה נתון לעניים, לא לגבירים", כמו שדן כתב, אותם רבנים צנועים שהעדיפו תפילה שקטה, שהאמינו באדם, שכיבדו את האישה, שהסתפקו במועט, שגם המלאכה –הייתה מקור גאוותם. שהאמינו בשלום. כמו שכתב ר' נחמן – "עיקר השלום הוא לחבר שני הפכים".

באופן אישי, מה מידת הקירבה שאתה חש לעולם החסידות?

אני חש מאד קרוב לרבנים ההם. ואני אדם חילוני.

ומעבר ל"איש חסיד היה" על אילו עוד פרויקטים אתה עובד בימים אלו?

בימים אלו אני מתכונן לבימוי ההצגה "לילה טוב אמא" עם ליאורה ריבלין ונינה קוטלר, ומסיים את עיבוד ספרו של אהרן אפלפלד "פולין ארץ ירוקה", ובעיקר ממשיך לנהל באהבה את ביה"ס לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים.


אל הסיפורים, השירים, הניגונים והמשלים של ההצגה המקורית, ביניהם "אברמ'לה מלמד", "מכתב לרבי", ה"תפילה לשלום" של ר' נחמן מברסלב, התווספו סיפורים, משלים ושירים העוסקים בקשר בין אדם לעצמו, לחברו ולאלוהים שלא נכללו בהצגה המקורית. אותן "תוספות" נכתבו לאחרונה במיוחד להפקה החדשה כפי שציין ויינגרטן כך שלא נותר לכם אלא, לרכוש כרטיסים להצגה הנהדרת הזו ולחוות בעצמכם את העדנה המחודשת שמביאים איתם השחקנים לגרסה המקורית.

ההצגה תרוץ במהלך חודש אפריל בתיאטרון הבימה כאשר מחיר כרטיס הוא 85 ש"ח. באתר הזה ניתן לקנות כרטיסים מוזלים במכירה מוקדמת.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: הבימאי איציק ויינגרטן: "אני חש מאד קרוב לרבנים ההם" Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: הבימאי איציק ויינגרטן: "אני חש מאד קרוב לרבנים ההם" Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top