ביקורת קונצרט: הרקוויאם של פורה - הקאמרטה

יום שבת, 12 באוקטובר 2013
במשפט אחד: אם יש מוסיקה כזו לאלוהים כנראה יש אלוהים בשמים. עם מוסיקה שמימית כזו ובביצוע של הקמארטה והאנסמבל הקולי הישראלי אני אשאר יהודי, אבל לא פלא שאנשים מסוגלים להתנצר בעקבות יצירה כזו.

מאת ששת

אמרו לי שהרקוויאם של פורה הוא מהיפים ביותר שיש, וזה נכון. נתחיל בכמה קרדיטים. ראשית לקאמרטה הישראלית ירושלים על ההזמנה לחוות מוסיקה כזו.

למנצח אבנר בירון, המייסד והמנצח של הקאמרטה, שבעבודה אומנותית הביא את הקאמרטה לביצועים נפלאים כגון זה. היה לנו לעונג להכיר באמצעותו יצירות לא מוכרות בקונצרט זה. זו דרכו, לתת לקהל בארץ (ובעולם) הזדמנות להעשיר את המגוון המוסיקלי המושמע לקהל.

אבנר בירון, גם חלילן (ניגן בפילהרמונית הישראלית ועוד) מורה ומחנך, מוסיקאי, מנצח בעל ניסיון עשיר שכולל גם ניצוח על הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית ירושלים, רשות השידור, הסימפונייטה באר שבע ועוד תזמורות בעולם. זכה בפרס שרת החינוך (2005) על מצוינות ותרומה אמנותית בתחום המוסיקה, מצוינות זו המלה הנכונה.



לזמרת הסופרן שרה פוקס, זוכת פרסים ובעלת מעמד מוסיקלי מוכר, מילאה מיגוון תפקידים בהם בדון ג'ובאני, שאול, לה בוהם, נישואי פיגרו ועוד. כאן היא ביצעה את תפקיד הסופרן ברקוויאם ישוע הרחום ( Pie Jisu) ואת השירה ביצירה les illuminations של המלחין בנג'מין בריטן.

למקהלת האנסמבל הקולי הישראלי, מקהלה בניהולו המוסיקלי של יובל בן עזר שמגיעות לו מחיאות כפיים על ההרכב והביצוע המדהים, ולסולן גיא פלץ -בריטון שביצע את השירים ברקוויאם.

האנסמבל הקולי הישראלי מורכב מזמרים מקצועיים (נוסד ב- 1993) שר וזוכה להערכה והצלחה במקומות שונים בארץ עם רפרטואר מימי הביניים עד ימינו אנו. מופיע עם תזמורות שונות כמו הפילהרמונית וכמובן עם הקאמרטה הישראלית ירושלים. האנסמבל משתתף בפסטיבלים בעולם וכבר זכה בתחרויות בינלאומיות למקהלות.

הרקוויאם – מוסיקת אבל קתולית המשמיטה את הקטעים השמחים מהמיסה, ומוסיפה קינות וקטעים המפארים את בוא יום הדין.



הרקוויאם של פורה לא הוקדש לכל נפטר, להיפך, פורה אומר שהוא מסמל גאולה אפופת אושר, שאיפה לחדווה של העולם האחר יותר מאשר מעבר מדכא אל בלתי נודע מאיים. לכן ההתייחסויות שלו שונות ופחות מאיימות מפני יום הדין. פורה מדגיש רגשות אנושיים ברקוויאם באמצעות בחירת הטקסט, מה שבא לביטוי בשירת האנסמבל ומאוד מרגש את המאזין. יש ביצירה מלודיות שחוזרות על עצמן והטנורים שבאנסמבל הדגישו את הביצוע. לאחר הסיום באמירת "אמן "מתחילה נגינת הכינורות ויש לציין את הביצועים האדירים של כלי המיתר בקונצרט זה, הוויולות מנגנות כמעין מנגינת מניפה והעוגב מנגן אקורדים מעניינים. הוא גם מלווה את הסופרן. אחד השיאים הוא "שה האלוהים", זמרי הטנור ממש מעולים ואחר כך המקהלה כולה מצטרפת והכינורות שמצטרפים מעלים את המלודיה לרקיע. זהו פרק שיש בו שינויים בסולמות מתחלפים, המקהלה בשילוב קולות זמרות הסופרן עם התזמורת יוצרים ממש מעין מיסה מרתקת. יום הדין מקבל ביטוי בשירת הבריטון גיא פלץ, הסולן שהצליח לסחוט הרבה מחיאות כפיים מהקהל כמו שאר המקהלה והקאמרטה במיוחד. זמרת הסופרן שרה פוקס שרה את ישוע הרחום, כאמור שירה ענוגה ועדינה.

יש המחשיבים את היצירה לשיר ערש למתים, ובכל זאת למרות הבחירה של פורה להצניע את יום הדין המוסיקה הזו מתאימה ללוויות (בנצרות הקתולית, כן). פורה בניסוח שלו פתח את דלת הגאולה לכל ולא רק לנאמנים לוותיקן. הסיום לרקוויאם "אל גן עדן" מלווה בנגינת הנבל הרכה כעננים המלווים את המת בדרכו האחרונה לירושלים. "המוות כגאולה" אמר פורה על יצירתו וכך גם כתב אותה ויצר חוויה מוסיקלית שמימית. אמן

הקונצרט נפתח בחלקו הראשון בנגינת חליל של הסולנית אסתי רופא את יצירתו של דביוסי – סירנקס לחליל סולו . אסתי רופא למדה אצל יוסי ארנהיים, נסעה למינכן שם למדה לקראת התואר השני בהדרכת פרופ` אנדראש אדוריין. זוכת פרס ע"ש פונקייל קרמונה, פרס ראשון בתחרות בינלאומית לחליל אלכסנדר ובואנו 2012. מנגנת כסולנית ברסיטלים שונים, נגנית ראשית בקאמרטה בחליל, נגנה את היצירה בחליל צד, קטע של 4 דקות, יצירה שנכתבה לחליל סולו, מעט מידי על מנת להכיר את הסולנית.

קטע המחשה להכרת הסולנית

היצירה השניה של המלחין בנג'מין בריטן les illuminations לרגל יום הולדתו ה- 100 שיחול בקרוב ( נולד ב-1913) פסנתרן מלחין ומנצח אנגלי, כתב מוסיקה לאופרות (הלחין כ- 9 אופרות) שהידועה לנו ביותר היא " טבעת החנק" שבוצעה זה מכבר באופרה הישראלית ויצירות קאמריות. אולי הוא גם נבחר לקונצרט זה בשל יצירתו "רקוויאם למלחמה" יצירה אנטי מלחמתית המשלבת תפילת אשכבה.

היצירה les illuminations היא זכות שנפלה לנו, יצירה אותה כתב המלחין אשר עיין בטקסטים משל ארתור רמבו, משורר צרפתי, מה שמסביר איך מלחין בריטי כותב מוסיקה לשירים בצרפתית. אולי בשל כך שרמבו כתב חלק משיריו בלונדון.

המוסיקה "ההארה" היא בעצם ראית המלחין את השירים כרישומי צבע סוריאליסטיים, אוסף דינמי של דינאמיקה בין המילים למוסיקה, בין הסופרן לכינורות וכלי הקשת. היצירה נכתבה במקור לסופרן אך קיימת גם בביצועי טנורים. בקונצרט זה הביצוע היה של שרה פוקס, סופרן בריטי. מצא לי חן הנימה התקיפה שלה בשירה ובביצוע, פעם אחת אפילו נחרדתי ממקומי כשחשבתי שהיא צועקת על מישהו מהקהל… (האולם מאוד אינטימי ).

היצירה האחרונה בחלק הראשון, חדשה לי ושמחתי על ההזדמנות להכיר מוסיקה מעולה, נעימה של ז'אן-פיליפ ראמו Jean-Philippe Rameau אחד מחשובי המלחינים של תקופת הבארוק שניגן על מקלדות בכנסיה, מה שמסביר כלי דמוי צ'מבלו עתיק על הבמה, אולי באמת צ'מבלו עתיק.



היצירה " האינדיאנים האציליים" Les Indes Galantes היא יצירה לבלט ואופרה, מה שמציג את כישוריו בייחוד בז'אנר האופראי. יש כאן היבט לחיבור שלו להציג נושאים חוץ אירופיים, אמריקה של האינדיאניים המיתולוגיים. המלחין מבטא את אהבתו לארצות רחוקות ולסיפורים על קרבות בני האינקה בכובשים הספרדיים. אולם יש כאן ביצירה גם מוטיבים טורקיים.

להמחשה

http://www.youtube.com/watch?v=0Of2oQyPJoM

או הקטע האופראי הפראי

http://www.youtube.com/watch?v=JX1eKCdOtuo

לסיכום, זהו מופע חובה לכל מי שאוהב ומעריך מוסיקה בעלת תוכן דתי שמדברת אל כל אדם וכן יצירות מיוחדות שאינן מושמעות דרך קבע באולמות. לכו ותיהנו!

פורסם באתר "הקדירה של ששת"

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: ביקורת קונצרט: הרקוויאם של פורה - הקאמרטה Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: ביקורת קונצרט: הרקוויאם של פורה - הקאמרטה Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top