אופרה בגרוש בקאמרי - ביקורת

יום חמישי, 16 ביולי 2015

"אופרה בגרוש" , יצירת המופת הנודעת של ברטולד ברכט וקורט ווייל, העולה בתיאטרון הקאמרי היא הפקה מרשימה, משובחת ונוצצת. 

מאת חיים נוי

אופרה בגרוש בקאמרי - ביקורת מדובר במחזה מוזיקלי שעלה בברלין לראשונה בשנת 1928. המחזה אופרה בגרוש מבוסס על "אופרת הקבצנים" שנכתב בשנת 1728. המחזאי ברטולד ברכט קורא תיגר על השחיתות המוסרית והשלטונית ועם זאת הוא מונע ניצחון שרירותי של הקפיטליזם על הפשע.

לרכישת כרטיסים לאופרה בגרוש בתיאטרון הקאמרי באמצעות קנייה מהירה ומאובטחת לחצו כאן

הלחנים הם של המלחין היהודי קורט ווייל וחלק הארי של השירים הפכו מזה עשרות שנים לנכס צאן ברזל של עולם המוזיקה והמחזות המוזיקליים. השיר מקי סכינאי נחשב לאחד השירים הידועים ביותר בתחום.העלילה עוסקת ברובע הסוהו העלוב בלונדון של המאה ה-18, שם שולט הפשע המאורגן . הרובע שורץ פושעים וקבצנים מתחזים,  אנשי חוק מושחתים וזונות.

ג'ונתן פיצ'ם הוא מנהל משרד למכירת זיכיונות לקבצנים ברבעי העיר השונים. בתמורה לכסף ואחוזים הוא מצייד אותם באביזרים ובגדמים מלאכותיים ומארגן סדר בהיררכיית הקבצנות. בתו היחידה פולי מתאהבת לחרדתו ומגינת ליבה של אשתו סיליה במנהיג הכנופיה הרצחנית, המכונה מקי סכין. היא גם נישאת לו מבלי לדעת כמובן שלמקי יש אישה נוספת ובכלל הוא אפוף נשים, רובן יצאניות. ההורים מנסים להוביל למעצרו של מקי ואינם יודעים כי מפקד המשטרה בראון הוא חברו מתקופת הצבא של מקי ומקבל ממנו שוחד. עם זאת, לבסוף המשטרה נאלצת לעצרו, אך הוא נמלט בסיוע הזונות ושוב נתפס ועומד להיות מוצא להורג. לרגל חגיגות היובל של המלכה ויקטוריה היא מגיעה וחוננת אותו (במקור מגיע רק השליח שלה).

המחזה עלה ברחבי תבל וגם בישראל מספר פעמים. הוא הוצג כמעט בכל התיאטראות (פעמיים באוהל, חיפה, באר שבע, הבימה, גשר ובקאמרי.) יש למחזה חמישה תרגומים לעברית. גדולי הזמרים בעולם ובארץ ביצעו את השירים ובהם פרנק סינטרה, לואי ארמסטרונג, אלה פיצ'ג'ארלד ובארץ בידי גדולי הבמה שלנו וזמרים מאריק לביא ועד שחקנים כחנה מרון ועוד רבים.

חרף השנים הרבות, לא נס לחה של ההצגה והיא מועלית שוב ושוב עם השירים הססגוניים והעלילה הסוחפת. להבדיל, ממחזות זמר רגילים, בהפקות הללו רוב הליהוקים אינם של זמרים מובהקים, אלא שחקנים יודעי תנועה וקול. כך גם הפעם, למעט בודדים שיש להם רזומה או ידע בזמרה, הרוב כלל אינו יודע לשיר וזה מה שהופך את הביצוע למיוחד.

ההפקה בקאמרי מאופיינת בלהקת שחקנים מבריקה ובבימוי מצוין של גלעד קמחי עם כוריאוגרפיה מופלאה של נדב צלנר בשיתוף עם קמחי.  התצורה הייחודית של ההפקה הנוכחית נעוצה בכך שהבמאי אפיין את המחזמר כאליו נלקח מסרט קומיקס, שבו נעים הדמויות בצורה קריקטוריסטית וכאילו כולם בעצם דמויות מצויירות.

איתי טיראן בתפקיד מקי סכין מגלם את התפקיד באורח מופלא. הוא מהלך כאילו נלקחה דמותו מקריקטורה, מתזז ונע כגיבור סרטים מאויירים. בלוריתו ולבושו כאילו הגיחו מאותן איורים. משחקו הוא מעולה וגם יכולת השירה שלו היא מצוינת, ייתכן בזכות לימודיו בבית צבי ששם נהוגים לימודי פתוח קול מעולים. לצידו על הבמה, מופיע גדי יגיל בתפקיד ג'ונתן פיצ'ם, מנהל הזיכיונות לקבצנים. גדי הוא שחקן בחסד, בעל יכולות מקצועיות נהדרות.

עירית קפלן כסיליה אשתו היא נפלאה. משחקה הוא מושלם. מירב שירום היא פולי פיצ'ם, הבת שמתאהבת במלך השודדים. מירב היא שחקנית, רקדנית וזמרת והיא מבצעת את התפקיד המורכב בהצלחה. יש לה נוכחות בימתית והיא בעלת יכולות משובחות. שמחה ברבירו מגלם יפה מאוד את בראון קצין המשטרה המושחת. שמחה הוא שחקן מקצועי ומשחקו מושלם.

כנרת לימוני היא לוסי בתו של הקצין שגם היא נשואה למק סכין. כנרת משחקת באורח מצויין, במיוחד בקטעים שבהם היא מתפרעת על הבמה. למרות שכנרת היא זמרת מקצועית, למרבה הצער לא ניתנה לה האפשרות לממש יכולת זו בהצגה (גם היא מבוגרי בית צבי). הלנה ירלובה היא ג'ני מנהלת בית הזונות והיא מגישה משחק ושירה משובחים.

השוטרים והעבריינים הם גלעד שמואלי, טל וייס, ערן מור , גיל ויינברג, ערן שראל והם מצוינים ומוכשרים מאוד. לא ייאמן כמה הם מפליאים במקהלת זמר ובמיוחד בקטעי התנועה הנפלאים, לרבות סצנת ספינת התחמושת המופלאה. תשואות כפיים מיוחדות נועדו לבכיר השחקנים יוסי גרבר שמגלם באופן מדהים את המספר, זמר הרחוב ובמיוחד בדמות מלכת אנגליה, סצנה ייחודית ובלתי נשכחת. אין ספק שמדובר בשחקן ענק. הביצוע שלו למקי סכינאי הוא ייחודי.

מבין הבנות הזונות יצויינו תחיה דנון הנהדרת בעלת הקול הרועם והמחוספס שנותן גוון מיוחד ומעולה. רוני שיינדורף המצויינת שהיא גם רקדנית בהכשרתה. בת אל פאפורה שמפגינה יכולת משחק משובחת. אנסטסיה פיין המקסימה שמסיימת החודש את לימודיה בבית צבי ונלקחה להצגה בדמות סוקי טודרי העוגבת על מקי סכין. רועי אופנהיים ניצח על הרכב מתזמורת סימפונית חיפה ובכישרון רב.

התרגום המוצלח הוא של דורי פרנס. ערן עצמון עיצב את התפאורה המיוחדת המורכבת מתאי ברזל נישאים בקומות והם גם מקום משכן התזמורת, בתי התושבים והזונות, וכל החללים הנחוצים לעלילה. אולה שבצוב עיצבה תלבושות יפיפיות. הניהול המוזיקלי של אמיר לקנר הוא מעולה ומפעים. התאורה הנפלאה היא של אבי יונה בואנו במבי.

נדב צלנר אחראי לכוריאוגרפיה המופלאה והנהדרת. דוקי עצמון אחראית להדרכה הקולית וזו הייתה מטלה קשה שכן רוב השחקנים אינם זמרים במהותם. אין ספק שההפקה המרשימה שאותה ביים גלעד קמחי בצורה מופלאה וייחודית היא עוד אות הצטיינות ליצירה הנודעת שרק משתבחת עם השנים.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום:  דניאל קמינסקי

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: אופרה בגרוש בקאמרי - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: אופרה בגרוש בקאמרי - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top