עידו רקלין: "'הכתה המעופפת' תמיד היה האהוב עלי ביותר"

יום ראשון, 12 במאי 2013
לקראת פתיחת פסטיבל ישראל לילדים חולון שייפתח בסוף חודש מאי, שוחחנו עם עידו ריקלין מחזאי ההצגות "הכתה המעופפת" ו"כטוב בעיניכם" איך זה לעבד הצגות לילדים ועדיין לעניין גם בשנת 2013.

 מאת: מיקי נירון

"פסטיבל ישראל לילדים חולון" בתיאטרון המדיטק יחגוג את שנתו השמינית, בין 23.5 ל-8.6 בתוכנית מיוחדת לכל המשפחה הכוללת הפקות בינלאומיות ייחודיות לצד ההצגות החדשות בהפקת תיאטרון המדיטק ומופעי חוצות תיאטרליים.

הפסטיבל ייפתח בחגיגה מוסיקלית ברחבת המדיטק עם להקת הבלקן ביט בוקס במופע מוסיקלי קצבי ופרוע המשלב סגנונות מוסיקה מרחבי העולם. הכניסה למופע שיתקיים בב-23.5 ב-20:30 היא חופשית. לקראת הפסטיבל שמענו מעידו ריקלין המחזאי של "הכיתה המעופפת" ו"כטוב בעיניכם", מה כ"כ מיוחד בפסטיבל הזה.

מתי נתקלת לראשונה ביצירותיו של אריך קסטנר ולמה בחרת דווקא בכיתה המעופפת?

בספריה של בית-הספר היסודי שלי, בסביון, כשהייתי בן שמונה או תשע. מן הסתם בזכות הספרנית הדגולה אווי זלינגר, שהיתה המורה הרוחנית שלי בילדותי. מכל הספרים של קסטנר "הכיתה המעופפת" תמיד היה האהוב עלי ביותר. הרבה שנים חשבתי שאין דרך לעבד את הסיפור לבמה, כי הוא מורכב מהרבה עלילות-משנה, אבל כשהתבקשתי לנסות, לא עמדתי בפיתוי, וגיליתי שאפשר לוותר על חלק מהסיפורים, ולפתח אחרים - ובכך ליצור מחזה שיעמוד בפני עצמו.

ספר על שיתוף הפעולה הייחודי עם ביה"ס למשחק של יורם לוינשטיין?

עוד בטרם נכתב "הכיתה המעופפת" ידעתי שהשחקנים יהיו תלמידי הסטודיו של יורם לוינשטיין. גם בהפקה קודמת שכתבתי ("מומו") היה שיתוף פעולה עם תלמידי הסטודיו. הם חבורה מוכשרת במיוחד, מגוייסת ונלהבת. למעשה ליהקנו את התפקידים עוד בטרם נכתב המחזה כולו, ובכך יכולתי לראות לנגד עיניי את השחקנים בזמן הכתיבה, ולהתאים כל דמות לאופי הייחודי של השחקן. זה פינוק של ממש, ותענוג גדול.

איך יוצרים עיבוד מספיק אטרקטיבי שיעניין את ילדי ישראל ב-2013 למחזה שנכתב במאה ה-16?

"כטוב בעיניכם" הוא מחזה אטרקטיבי לכל גיל. מפני שהוא מתעסק בחומרים הכי מרוממי-נפש: אהבה, הרפתקה ושעשוע. כאשר הוצע לי לביים "שייקספיר לילדים" בחרתי מייד ב"כטוב בעיניכם". מה גם, שעלילת המחזה פשוטה, ומאפשרת יצירת עיבוד קצר ודינאמי, מבלי לאבד את הקסם. הדמויות המרכזיות במחזה הן של נערים ונערות, שנתונים במצב של אהבה ראשונה, של מרד נעורים, ושל גילוי הזהות של כל אחד מהם. בזמן העבודה עם השחקנים, שרובם בני עשרים-שלושים, דיברנו הרבה על "לחזור לגיל ההתבגרות" מבחינה נפשית ורגשית.

עד כמה רלוונטי בכלל לדעתך אירוע מהסוג הזה עבור ילדים שהתרבות שלהם הולכת ונהיית רדודה עם השנים?

אני לא מסכים שתרבות הילדים נהיית רדודה עם השנים. נכתבים עדיין ספרים נפלאים, ויש הצגות וסרטים וסדרות טלויזיה משובחות. ברור שיש גם הרבה זבל, אבל אני חושב שתמיד היה - פשוט ה"זבל ההיסטורי" לא שרד, ונשארו רק יצירות המופת ששרדו והפכו לקלאסיקה. ואת הקלאסיקה הזאת כדאי וצריך להציג ולספר כל דור מחדש - כי היא מצליחה לבטא את הרגשות והמחשבות היפים והחשובים ביותר, ולתת השראה מחדש לכל דור ודור.

יש פרוייקטים נוספים שאתה לוקח בהם חלק בימים אלה?


בהחלט. בימים אלה אני כותב עיבוד - למבוגרים! - של "הגיבן מנוטרדאם" שיוצג בשנה הבאה בתיאטרון באר-שבע, בכיכובו של ידידי, השחקן אלון אופיר.


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: עידו רקלין: "'הכתה המעופפת' תמיד היה האהוב עלי ביותר" Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: עידו רקלין: "'הכתה המעופפת' תמיד היה האהוב עלי ביותר" Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top