רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים (2016) - ביקורת

יום חמישי, 15 בדצמבר 2016

כאשר יצא בשנה שעברה "הכח מתעורר", נפתח ויכוח גדול בין מעריצי מלחמת הכוכבים: האם, לאור העובדה שמרבית העלילה של סרט התבססה על הסרטים הקודמים בסדרה, מדובר בסרט טוב? עבור אותם המעריצים, "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים" אולי יעורר ויכוחים אבל אלה יהיו ויכוחים אחרים.

רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים (2016) - ביקורת
  
מאת: גל בין

כאשר יצא בשנה שעברה "הכח מתעורר", נפתח ויכוח גדול בין מעריצי מלחמת הכוכבים: האם, לאור העובדה שמרבית העלילה של סרט התבססה על הסרטים הקודמים בסדרה, מדובר בסרט טוב? עבור אותם המעריצים, "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים" אולי יעורר ויכוחים אבל אלה יהיו ויכוחים אחרים, בגלל שמדובר ביצירה מקורית, לטוב או לרע. נהנתי מהסרט החדש, אבל אין לי ספק כי הבדלי הסגנון הבולטים מאוד בינו לבין שאר הסרטים בסדרה (ובדגש על הטרילוגיה המקורית) הולכים להכעיס את המעריצים השמרנים.

את הסרט ביים גארת' אדוארדס, במאי ללא הרבה ניסיון באופן יחסי, שעיקר התמחותו היא אפקטים מיוחדים (ביים את החידוש לגודזילה). אין ספק שאדוארדס, אולי בהוראת הממונים עליו, לקח על עצמו כבר מהרגע הראשון את המשימה להרחיב את היקום הקולנועי של של הסדרה. התוצאה היא שכמעט כל רובוט, ספינת חלל או פיסת מדים היא חדשה, מה שייתן לדיסני הרבה מאוד מרצ'נדייז למכור בשנים הבאות. מעבר לכך, כסרט, "רוג אחת" עשוי טוב מאוד ומצליח לשלב אלמנטים רבים זה לצד זה, בינהם קרבות חלל, קרבות פנים אל פנים ואפילו עלילת הרפתקאות ודמויות מעניינות, כפי שהיה מצופה מסרט מלחמת הכוכבים.

גיבורת הסרט היא ג'ין ארסו (פליסטי ג'ונס, "התיאוריה של הכל"), בתו של גיילן ארסו (מאדס מיקלסן), מהנדס מחונן אשר סייע לאימפריה בבניית "כוכב המוות" לפני שפרש באמצע התהליך מטעמים פוליטיים. קברניטי האימפריה, וספציפית המנהל קריניק (בן מנדלסון), האחראי על הפרויקט, אינם מרוצים מפרישתו, ולכן מגייסים אותו מחדש למשימה. גיילן מפחד שהאימפריה תחזיק בג'ין כבת ערובה ולכן שולח אותה לגדול אצל סו גררה (פורסט וויטאקר), המנהיג את את אחד הפלגים הקיצוניים והבדלניים יותר של המורדים.


השנים חולפות, והמצב משתנה כאשר טייס תובלה פשוט מטעם האימפריה (ריז אחמד) עורק, ובידיו מסר מגיילן ארסו אודות כוכב המוות, במטרה לחבור לגררה. לאור ההתפתחות החדשה, הנהגת המרד שולחת את קפטן קסיאן אנדור (דייגו לונה) למצוא את ג'ין, כדי שזו תפגישו עם גררה והוא יוכל לקבל את פרטי המסר. אל מסעם של השניים חוברים גם רובוט אימפריאליסטי לשעבר, נזיר עיוור המאמין ב"כוח" ולוחם מדופלם המתלווה אליו, בדרך לנסות ולהבין מהי אותה פיסת מידע ולהעביר אותה אל הנהגת המרד לפני שיהיה מאוחר מידי.

על אף שהסרט מלא בשחקנים מוכרים, ובראשם ג'ונס (שהיתה מועמדת לאוסקר) קשה למצוא תצוגת משחק יוצאת מגדר הרגיל ממישהו מהמשתתפים. לכל דמות ישנו עבר עשיר ומלא חוויות, אך ריבוין מרדד אותן לאספקט יחיד. במקרים רבים מדובר בדבר שלילי, אך הפעם השילוב בינהן נעשה בצורה חלקה וזורמת. כך מתאפשר לדמויות להתחלק בצורה הוגנת בזמן המסך, ועדיין להשאיר זמן לסצנות אקשן רבות ולרפרנסים מזדמנים לדמויות מהסרט הרביעי בסדרה. קשה למצוא תצוגת משחק יוצאת מגדר הרגיל ממישהו מהמשתתפים המוכרים, אך גם ככה אף אחד מהצופים לא ייצפה מהשחקנים הללו לזכות באוסקר על תפקידם. הם באו בגלל שלסרט קוראים "מלחמת הכוכבים".

בהיבט הנוסטלגי, צפויה לקהל אכזבה. לא רק היעדרן של כתוביות הפתיחה המפורסמות מקדם את פני הקהל, אלא שגם המוזיקה (שבעיניי היא הסממן המוכר ביותר של הסדרה) המלווה את הסרט לא נכתבה בידי ג'ון וויליאמס והאפקט מורגש. גם מבחינה עלילתית אפשר לחוש בשינוי בקלות כאשר במרכז המתרחש לא נמצאים משפחת סקייווקר המורחבת או אבירי הג'דיי. כל הדברים הללו, שמשתלבים עם מושגים מוכרים (כגון כוכב המוות, האימריה והכוח) יוצרים דיססונס אצל הצופה שכבר התרגל למלחמת כוכבים אחרת.

ברם, צריך לזכור ש"רוג אחת" מתאמץ להיות סרט "מלחמת הכוכבים" שונה, ובכך הוא מצליח. על אף העובדה שלא חסרים בו חיבורים לסרט הרביעי (מה שהופך אותו ללא מומלץ כסרט מלחמת הכוכבים הראשון לצפייה) ההבדל מורגש, וייצרום מאוד למעריצים הותיקים. יחד עם זאת, אם לא באתם רק להתרפק על העבר, תקבלו סרט הרפתקאות בחלל מהנה ומעניין, במיוחד מבחינת הדמויות החדשות והשונות. לכן, בסופו של יום, "רוג אחת" מנצל את הבמה שהכין עבורו "הכח מתעורר" בליבם של המעריצים ומנסה להיות כל מה שהוא לא היה – סרט מלחמת הכוכבים שעוסק בדברים חדשים.

פורסם באתר אידיבי cc-by-sa

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים (2016) - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים (2016) - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top