טרטיף או המתחזה - ביקורת הצגה

יום שני, 15 בספטמבר 2014

ההפקה החדשה בבית ליסין להצגה "טרטיף או המתחזה" היא רעננה ומיוחדת גם בשל להקת השחקנים הכישרוניים ובמיוחד בזכות התרגום של אלי ביז'אווי. התרגום הוא מחורז ברובו, קולח ושנון ויש לו תרומה מכרעת לרמה המענגת של ההצגה.


מאת חיים נוי

ההפקה החדשה של הקומדיה הנודעת של המחזאי הצרפתי מולייר בתיאטרון בית ליסין היא חוויה תיאטרלית מענגת משלוש סיבות: תרגום מופלא וקולח, מחורז ושנון, משחק משובח של להקת שחקנים מקצועית ובראשם מיה דגן וששון גבאי, והמחזה עצמו שכאילו מתאים עצמו לכל עת ותקופה ותמיד מעניין ומענג.

טרטיף כבר עלה פעמים רבות בתיאטראות ישראל ובתרגומים ובהפקות שונות. העלילה עוסקת בנוכל המצליח להשיג דריסת רגל בביתו של אורגון ובמסווה של איש דת ישר ותמים, מצליח להשתלט עליו ולהשיג גם את נישואיו הכפויים לבתו ולבסוף גם את כל רכושו . אנשי הבית ובראשם המשרתת מבחינים בעיוורונו של אורגון הכסיל, אך אינם מצליחים לפקוח את עיניו ולהוכיח לו שמדובר בנוכל ומתחזה. העניינים מתבהרים לכאורה בזכות תרגיל שמבצעים בני הבית ובראשם אשת אורגון, אך העניינים מתפתלים עד לסיום האמיתי.

לרכישת כרטיסים להצגה "טרטיף" באמצעות קנייה מהירה ומאובטחת לחצו כאן

בשעתו היה ויכוח אם המחזה מותח ביקורת על נוכלים במסווה של קנאות דתית או שהמדובר בביקורת על הדת הנוצרית בכלל. המחזה עורר ביקורת נוקבת בקרב הכמורה בצרפת שראו במולייר כופר והצגתו נאסרה והוא נאלץ להעלותה בקרב חוגים פרטיים ומצומצמים. כאשר החליט להעלות את המחזה בתיאטרון ב-1667 הוא עורר את חמת זעמה של הכנסייה היא דרשה להחרים את טרטיף ולאסור את העלאת המחזה. המלך הצרפתי לואי ה-14 התערב בעניין ומולייר ניאות לשנות את הסיום במחזה ומאז הפכה ההצגה לאחת הקומדיות הידועות בעולם.

ההפקה החדשה בבית ליסין היא רעננה ומיוחדת גם בשל להקת השחקנים הכישרוניים ובמיוחד בזכות התרגום של אלי ביז'אווי. התרגום הוא מחורז ברובו, קולח ושנון ויש לו תרומה מכרעת לרמה המענגת של ההצגה.

הבימוי החדשני של אודי בן משה הוא משובח. השחקנים הושמו במקום חסר שם , מעין ארץ עם סגנון מזרחי והם לבושים בתרבושים ובגלביות צבעוניות. ששון גבאי הוא אורגון ומשחקו נפלא, כרגיל. גבאי מצליח לגלם בהצלחה רבה את דמות הפתי המאמין לכל רמאי ואפילו כאשר טרטיף מנסה לעגוב על אשתו הוא מאמין לדברי החלקות שלו. ששון גבאי הוא שחקן מוכשר ומעולה.

מיה דגן גונבת את ההצגה ודמותה כמשרתת הבוחשת בכל דבר המתרחש באחוזה הוא נהדר. דגן מפליאה לשחק, לכרכר, להתקוטט, להשליך נעל ולנווט את העלילה. מיה דגן מצליחה להפיק משחק מצוין והופכת את ההצגה למעדן. נמרוד ברגמן מגלם יפה מאוד את טרטיף וכישרונו מתעלה לשיא חדש כאשר הוא משכנע את אורגון שניסיון ההתעלסות שלו עם אשתו טהור וכלל לא היה. ברגמן הוא שחקן מוכשר ומשחקו מקצועי ומשובח.

הדס קלדרון מגלמת בהצלחה את אלמיר, אשתו של אורגון. הקטע בו היא מביימת פרשיית אהבים עם טרטיף כדי לשכנע את בעלה, הוא מצויין. הדס היא שחקנית מוכשרת מאוד. לורין מוסרי היא מקסימה בדמות מריאן בתו של אורגון. לורין מצליחה לגלם את התפקיד בכישרון רב, ביכולות משחק מעולות ואין ספק שיש לה פוטנציאל נפלא.

פלורנס בלוך כאימו של אורגון מגישה תפקיד אפיזודי שסגולותיו הם דווקא בתלבושתה רבת הרבדים והמשמנים וכסות הבגד השחור העוטף אותה. משחקה הוא יפה מאוד. שלומי טפיארו מגלם את חתנה המיוחד של מריאן ומשחקו נאה ויפה. ארז וייס תורם מכישרונו המעולה בתפקיד גיסו של אורגון. משחקו יפה ומשובח. אור בן מלך כבנו של אורגון מגיש משחק ראוי ומוצלח.

דודי בן סימון, אלון נכטיגל וארז שפר משלימים את הלהקה המשובחת ומגלמים תפקידם באורח ראוי לשבח. התפאורה של כנרת קיש היא יפה ופונקציונאלית. התלבושות של מאור צבר הן יפיפיות וראויות לתפקידים. קרן גרנק עיצבה את התאורה המוצלחת ואבי בלל אחראי למוזיקה המשולבת במוטיבים מזרחיים. טרטיף בהפקה החדשה של בית ליסין הוא חוויה תיאטרלית מענגת ומעניינת.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום: גדי דגון


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: טרטיף או המתחזה - ביקורת הצגה Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: טרטיף או המתחזה - ביקורת הצגה Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top