צעירה ויפה - ביקורת

יום חמישי, 19 בספטמבר 2013
מאת: אופיר אייל

במרכז סרטו החדש של פרנסואה אוזון, "צעירה ויפה", עומדת איזבל בת ה- 17 המגלה את עצמה דרך מיניותה. כשם הסרט כך מהותו- העלילה מתרכזת במשמעויות של היות הגיבורה צעירה ויפה (מאוד). מירב המניעים או ההשלכות של חד ממדיות זו אינם בנמצא ורק לעיתים נרמזים. אוזון נמנע משיפוטיות ומציע סרט נגה אודות גיבורה חזקה ועצובה כאחד, שעל אף שמיניותה היפהפיה מוצעת לצופה בנדיבות, הוא בכל זאת נותר בתחושה כי לא גילה אודותיה דבר. אסתטי ועשוי היטב, מלא עירום ומין אך פרובוקטיבי במהותו ולא בויזואליות שלו, "צעירה ויפה" אינו פשוט לצפיה או הבנה אך הוא טורד את המחשבה הרבה לאחר שכותרות הסיום מופיעות.

 צעירה ויפה

העיסוק בשחרור מיני של מתבגרים הוא נושא שהבמאי פרנסואה אוזון ("8 נשים", "בתוך הבית"), כבר עסק בו בעבר (בסרטים כגון "הנאהבים הקרימינליים" או "בריכת שחיה"). אלמנט נוסף המוכר מעבודותיו הקודמות ומופיע גם בסרט הנוכחי, הוא שימוש במבט חיצוני כדרך לבחינה פנימית. ב"צעירה ויפה" משלב אוזון בין שני האלמנטים ויוצר סרט התבגרות בו המיניות משמשת את הגיבורה כדרך לבחינה עצמית. בניגוד לחבריה לכיתה המתוארים באחת הסצינות כדנים ומהרהרים במשמעויות של גילם, איזבל בוחרת לבחון את גבולות כוחה דרך מבטם של אחרים על גופה, על ערכו ועל השימוש בו.

בעוד שבסרטו האחרון "בתוך הבית" שימש המתבגר בתור המסית והמניע של הדמויות האחרות, "צעירה ויפה" מתמקד במתבגרת עצמה ובחוויות הפנימיות שלה, יותר נכון, בפנים המתפתח, הלא מתחייב והלא קוהרנטי שלה. לאורך הסרט נשאר אוזון נאמן לעמדה התפתחותית זו ולמעשה אחד האלמנטים המבלבלים באיזבל הוא חוסר הקשר בינה לבין הסביבה ואולי גם בינה לבין עצמה. על אמירה אחרונה זו יש לשים כוכבית מאחר ואחד הדברים המעניינים שיוצר אוזון היא אפשרות כי המיניות המשוחררת, שלא לומר מסוכנת, של איזבל היא פשוט מיניות בפני עצמה ולא כלי או סימפטום לקושי רגשי כזה או אחר. אוזון יוצר עולם בו קיימת אפשרות של זהות פשוטה וכנה בין סקרנות והתבגרות לבין פיסיות ומיניות ההופכים למטבע ביד הסוחר. זו אפשרות פרובוקטיבית למדי, שמתאימה לסגנון העבודות של אוזון, והיא מותירה את הצופה די מבולבל.

"צעירה ויפה".
"צעירה ויפה"

סיפורה של איזבל נפרש לאורך שנה, מחולק לארבע עונות וארבעה קטעים מוסיקליים מרכזיים, כולם בביצועה של פרנסואה הארדי, זמרת אייקונית בתרבות הצרפתית. העלילה נפתחת בקיץ בו איזבל (מארין ואקט בת ה- 23, שלאחר קריירת דוגמנות מצליחה ביותר מסתמנת כתגלית מבטיחה גם בתחום המשחק), מחליטה לאבד את בתוליה, אקט מיני המגלה לה את אפשרויות הכוח הטמונות בו ומותיר אותה סקרנית. עם בוא הסתיו מחליטה איזבל להירשם לאתר נערות ליווי ומתחילה לנהל חיים כפולים של תלמידה ביום ונערת ליווי אחר הצהריים, עיסוק המשנה כיוון לאחר מקרה טראגי המתרחש בחורף. פריחת האביב מחייבת המשך חיים אך תחושת האוטונומיה של איזבל עדיין אינה שלמה ולא ברור מה יספק לה עוגן ושלווה.

סצינת הפתיחה של הסרט מגלה רבות אודות העתיד להתרחש בו. בסצנה (המופיעה גם בקדימון לסרט), אנו צופים באיזבל המשתזפת עירומה ומגלים כי המביט בה הוא לא אחר מאשר אחיה הקטן. בסצינה הבאה ויקטור הצעיר יורד לקרוא לאחותו, לא לפני שהוא משתמש בידו על מנת להטיל צל המחפש אחיזה בגופה העירום. היחסים בין איזבל לבין אחיה מתגרים בגבולות המוסר הנפוץ וכבר מן ההתחלה מעמידים את הצופה בחוסר נוחות. במקביל, לאורך הסרט ביתה של איזבל מעביר תחושה הנעה בין קלילות לבין הסתרה. ישנה תחושה כי בחדרי חדרים ישנו סוד אך למעשה תחושה זו אינה מתממשת אך גם אינה מרפה. שתי תחושות אלה של פרובוקציה והסתרה מתמצים בהרפתקאותיה של איזבל, שבדיוק כמו אחיה הקטן ומשחקי הצל שלו, מבקשת גם היא לגעת בעצמה דרך גופה החשוף. האם מעשיה יטילו בה צל? האם מעשיה יעברו שלב ממציאות מרפרפת לאחיזה ממשית?

"צעירה ויפה". מארין ואכט.
"צעירה ויפה". מארין ואכט.

העמדה הרגשית של איזבל נעה בין אדישות לבין הרהור וגם ברגעים בהם היא מושפלת על ידי גברים או סופגת זעם הורי היא נראית מנותקת. את משמעות מעשיה נראה כי היא מבינה רק בצורה קונקרטית, על ידי הכסף (הביטוי הגולמי של שוויה) או על ידי מוות של אחד הלקוחות (הביטוי הגולמי של הכוח הטמון בה). העיסוק בכסף הוא עיסוק מעניין בפני עצמו כאשר עלותו של טיפול רגשי או תשלום עבור בייביסיטר נראים לאיזבל נמוכים בצורה מגוחכת לעומת המחיר הגבוה אותו היא מקבלת בקלות על שימוש בגופה. כאשר היא שומעת את המחיר שבת כיתתו של אחיה גובה עבור נשיקה היא פוסקת כי זו מוכרת אותה בזול. נראה כי איזבל חשה בנוח יותר עם המוחשי והפיסי ומתמהמהת לפגוש את עולם החשיבה המופשטת בו מתנסים חבריה לכיתה וייתכן כי עבורה נחבאים בו כאבים משפחתיים מודחקים.

הסצינות בהן איזבל פוגשת בעצמה הן מעטות אך חזקות. בין אם זו הסצינה בה היא מביטה בעצמה מאבדת את בתוליה ובין אם זה האושר המקסים והשלו שהיא מפגינה במסיבת חברים, איזבל מותירה תחושה כי טמון בה אוצר נבון ועמוק שהדרך אליו אינה חד משמעית. סצינת סיום מפתיעה ומצויינת עם שארלוט רמפלינג מבהירה שהסקרנות והיעדר הפחד בצעדיה של איזבל אינם מבטיחים דבר. לא ברור האם מידת הנחמה הדרושה לה טמונה בגברים הזקוקים לה או בליטוף מרגיע המכיר בכוחה אך עוצר אותו. אוזון מקפיד להשאיר את הקלפים פתוחים.

פורסם באתר אידיבי תחת רישיון cc-by-sa

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: צעירה ויפה - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: צעירה ויפה - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top