ערן צור וקורין אלאל, פוטוטקסיס, בועז בנאי, תמר אלמכיאס, נערות ריינס ועוד (17.5-23.5)

יום רביעי, 15 במאי 2013



נערות ריינס, בועז בנאי, פוטוטקסיס, רוקפור, צנזורה ועוד. הופעות מומלצות לשבוע הקרוב (17.5-23.5).
 

מאת: עמית מורלי

בשנת 1240 התקיים בפריז, בארמונו של לואי התשיעי מלך צרפת, משפט ראווה של הכנסייה הנוצרית כנגד התלמוד. המשפט נערך בהמשך לטיעונים שהציג בפני האפיפיור יהודי מומר בשם ניקולס דונין, לפיהם כתבי הקודש היהודיים כוללים טקסטים, הלכות ותפילות המבזות את הגויים בכלל ואת ישו בפרט. לטיעוני התביעה לא חסרו דוגמאות ("ברכת המינים" מתפילת שמונה-עשרה, "שפוך חמתך" מתוך ההגדה של פסח, וכן שלל הלכות המתירות ליהודי לנהוג באופן לא מוסרי כלפי הגוי). מכיוון שהכנסייה לא יכלה להישען על הכתוב בתנ"ך, אותו קידשה בעצמה, הרי שהיא בחרה להתמקד בתלמוד ובסידור התפילות. בהכרעת הדין נקבע כי יש להעלות באש את כל ספרי התלמוד שנתפסו, והמסורת מספרת על ארבעים קרונות גדושים שנשרפו.

במאות הבאות נמשכה הצנזורה בספרי הקודש היהודים, ואף הפכה וולונטארית. היהודים העדיפו שלא לספק תירוצים לשכניהם הנוצרים, והשמיטו במודע מן התלמוד קטעים שונים שאינם נעימים למקרא עבור הנוצרי הממוצע. זוהי דוגמא קלאסית לדיכוטומיה של הצנזורה- לעתים היא כופה עצמה על הציבור מכוח הרצון להגן על האינטרס השלטוני או הערכי, ולעתים הציבור עשוי לדרוש הפעלתה, למשל כאשר הוא נפגע מחופש ביטוי בלתי-מפוקח. גם המשטרים הדמוקרטיים בעידן המודרני, אפוא, אינם חשים צורך להתנצל על קיצוץ כנפי חופש הביטוי, באם לשיטתם הוא עלול לפגוע באינטרסים המדיניים-שלטוניים.


ההרכב הבאר-שבעי "צנזורה" (קארין צרפתי- שירה, דני שפירא- תופים, שלומי גולד- גיטרה, אלכס מרקין- בס), שניתן לכנות את המוזיקה שהוא יוצר כפולק-רוק עם טקסטים נטולי צנזורה בהחלט, יופיע בשישי (17.5) ב"עשן הזמן" בבאר שבע. מתוך אלבום הבכורה (2011), בעל הכותרת הקומוניקטיבית "ערב משככי כאבים ולום", מצורפת כאן הרצועה "יששכר".




עוד באותו הערב (17.5), ב"תרבותא" ביקנעם, יעלו ערן צור וקורין אלאל מופע משותף חדש. לצור ולאלאל נקודות מפגש רבות בקריירה- בין היתר אלאל היא שהפיקה מוזיקלית את אלבום הבכורה של "כרמלה גרוס ואגנר", ואילו צור הפיק מוזיקלית כעבור שש שנים את אלבומה של אלאל "כשזה עמוק". הנה הביצוע המשותף של השניים לשיר "פירמידות", שהופיע במקור באלבום "כשזה עמוק".




תמר אלמכיאס, זמרת-יוצרת צעירה מירושלים, תופיע במוצ"ש (18.5) ב"בלייז בר" הדחוס והאנרגטי בירושלים. מתוך אי.פי. הבכורה שלה, "3Figures" , מצורף כאן הקטע "I'm Leaving You". 




הלהקה הוותיקה "רוקפור", שכנראה אינה מתעייפת לעולם, משיקה בימים אלה בסדרת הופעות חגיגיות את אלבום האולפן התשיעי (!) שלה, "Too Many Organs". ביום ראשון (19.5) יגיע ההרכב ל"סינקופה בר" בחיפה. מתוך אלבום הבכורה המיתולוגי "רשת פרפרים", תמיד נעים להיזכר באחד הלהיטים הגדולים ביותר של ההרכב, "הכעס".




בועז בנאי, נצר נוסף שהוכיח שלכל בנאי יש שפה משלו, יופיע ביום שני (20.5) בזאפה בהרצליה. לאחר שקצר שבחים בעקבות אלבום הבכורה "אהבת איש הפח" (2008) בהפקתו המוסיקלית של רפי פרסקי, ולאחר ההצלחה הפנומנלית של גרסת הכיסוי לשיר "מרוב אהבה", יחמם בנאי מנועים עם צאת אלבומו השני, "אין אף אחד בבית".




טענה ידועה היא שבבאר-שבע הסטודנטים שמחים יותר, והזדמנות מצוינת לבדוק את זה תגיע ביום שלישי        (21.5) בערב מושקע במיוחד של "יום הסטודנט". במסגרת המופעים יוקמו שתי במות, אחת לשמות הגדולים ואחת להרכבי אינדי. בין שלל המופיעים ניתן למצוא את ברי סחרוף, אתניקס, מוש בן ארי ומוקי, בלקן ביט בוקס, ריף כהן, טייני פינגרס, אסטריקס, הקולקטיב ו"נערות ריינס", אותם נשמע כאן ב"הילוך איטי", מתוך אלבומם השני.




נסיים את הסקירה השבועית ברצועה רגועה ומופלאה של ההרכב "פוטוטקסיס", שיופיע ביום חמישי (23.5) באוזן בר בתל אביב. ההרכב (ששמו לקוח מעולם הקרינה והביולוגיה- פוטוטקסיס חיובי משמעו נטיה לכיוון האור, בעוד פוטוטקסיס שלילי משמעו נטיה לכיוון ההפוך מן האור), המגדיר עצמו כהרכב "אלקטרו-סול", שיחרר אלבום בכורה בשם "Pretty Ugly" לפני כשלוש שנים ועתיד להוציא בקרוב אלבום שני. מתוך "Pretty Ugly", הנה הקטע "So". המשך שבוע מצוין, ולהתראות בשבוע הבא.  





רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: ערן צור וקורין אלאל, פוטוטקסיס, בועז בנאי, תמר אלמכיאס, נערות ריינס ועוד (17.5-23.5) Rating: 5 Reviewed By: עמית מורלי
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: ערן צור וקורין אלאל, פוטוטקסיס, בועז בנאי, תמר אלמכיאס, נערות ריינס ועוד (17.5-23.5) Rating: 5 Reviewed By: עמית מורלי
Scroll to Top