דנה לפידות, סי היימן, מחווה ליצחק קלפטר, ליעד שר ועוד

יום רביעי, 13 בפברואר 2013
דנה לפידות, סי היימן, מחווה ליצחק קלפטר, ליעד שר ועוד. הופעות מומלצות לשבוע הקרוב (15.2-21.2).

מאת: עמית מורלי

ה"אניגמה" (Enigma, "חידה" ביוונית) הייתה מכונת ההצפנה ששימשה את הנאצים במלחמת העולם השנייה. המכונה הומצאה בשנת 1918 על-ידי ארתור שרביוס (Scherbius), אשר ניסה לשווקה בתחילה לשימושים אזרחיים. רק מאוחר יותר אומצה המכונה על-ידי הצבא הגרמני, והפכה לאחד האלמנטים המשמעותיים במערכה שניטשה בין מדינות הציר לבין בעלות הברית.

המנגנון של האניגמה היה פשוט מבחינה רעיונית, מורכב טכנית, והביא לקידוד מצוין. המכונה הורכבה מגלילים מסתובבים, כאשר לחיצה על אות מסוימת הביאה לתגובת שרשרת ולפלט מקודד של אות שונה מן האות המקורית. הקושי בפיצוח האניגמה נבע גם מצופן ההפעלה שהשתנה בתדירות חודשית, כך שגם אם ניתן היה לפצח את השיטה של האניגמה, עדיין לא ניתן היה לפענח את השדרים המוצפנים ללא ידיעת צופן ההפעלה החודשי.







המאמץ הרב ביותר לפיצוח האניגמה הושקע בבלצ'לי פארק (Bletchley Park) שבאנגליה, שם הועסקו בשיא המערכה כ-9,000 מתמטיקאים, בלשנים, אלופי שחמט ופותרי תשבצים (שביניהם הוגרלו ספרים), כחלק מ"יחידת מפענחי הצפנים" שהשתייכה למודיעין הבריטי. היחידה הצליחה, בסיוע פולני וצרפתי, לפצח את הקוד של האניגמה כבר במחצית הראשונה של שנת 1940. היתרון הגדול של בעלות הברית היה בכך שהגרמנים כלל לא ידעו על הפיצוח, והמשיכו לשדר מסרים שניתן היה ליירט ולפענח. מעניין לציין כי הפרויקט כולו נותר חסוי במשך שנים ארוכות, וכי רק בשנת 1974 נודע לציבור על קיומו.


מכונת "אניגמה".
אם זה נראה מסובך, כנראה שזה באמת מסובך.


האיש שדחף את הפרויקט המוצלח בבלצ'לי פארק היה לא אחר מאשר וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה. צ'רצ'יל, ציניקן בריטי אופייני שהתריע הרבה לפני כולם על הסכנה שבנאציזם, היה גיבור המלחמה הבלתי-מעורער. למרות זאת, ובגלל שהחיים הפכפכים, הפסיד צ'רצ'יל את ההנהגה בבחירות שהתקיימו לאחר המלחמה ליריבו קלמנט אטלי. באחת מהפגנות הציניות החריפות שלו, וברמזו כי אטלי הוא למעשה כלומניק, אמר צ'רצ'יל לאחר ההפסד כי "מכונית ריקה הגיעה לדאונינג 10, וממנה יצא קלמנט אטלי".
מכל העסק הזה התגלגלנו לצ'רצ'יל הישראלי, הלא הוא יצחק קלפטר, גיטריסט פנומן ויוצר עתיר זכויות שיזכה השבוע למופע מחווה מכובד וחד-פעמי. מה בינו ובין הכינוי המוזר שהודבק לו? האגדה הידועה ביותר מספרת כי בנעוריו הרצה קלפטר בפני חבריו לכיתה על וינסטון צ'רצ'יל, ובדיבורו נסחף עמוק לתוך ההפסקה. מה הקשר בין כינויו של חבר בלהקת קצב ובין אירועים אזוטריים בתיכון? לקלפטר פתרונים.

דנה לפידות, זמרת ויוצרת פופ מוכשרת שהתברכה בקול נדיר, תופיע בשבת (16.2) בתיאטרון תמונע בתל-אביב עם הרכב חשמלי. לפידות, באר-שבעית במקור, הוציאה אלבום בכורה מצליח בשם "מוניות" בשנת 2008 (ובו נכללו בין היתר "מוניות", תחנות החיים", "מרחב אחר" ו"משוגעת"). לפידות תבצע במופע שירים מאלבום הבכורה ושירים חדשים מן האלבום השני שבדרך.




עוד באותו הערב (16.2), יופיע עמרי גליקמן באוזן בר בתל-אביב. גליקמן, סולן להקת הרגאיי הקופצנית והשמחה "התקווה 6", יבצע במופע הסולו האינטימי שירי פולק מקוריים בליווי גיטרה ומפוחית. מתוך הפרויקט המעניין והרגוע הזה, הנה השיר "אני ואת".



ליעד שר, לשעבר סולנית וגיטריסטית ההרכב הנשי "ליידי D", תופיע בראשון (17.2) באוזן בר בתל-אביב עם חומרים מקוריים בעברית ובאנגלית. את שר ילוו מקס אולארצ'יק בקונטרבס, ויאיר בן סימון בכלי-הקשה.




ביום שני (18.2) יתקיים בתיאטרון תמונע המופע "מילים לחשמל"- ערב מחווה חד-פעמי ליצחק קלפטר בהפקת מגזין המוזיקה האינטרנטי "חבית הדגים". במופע, בו יבוצעו שירים שחיבר, הלחין וביצע קלפטר (ובהם "שיר אהבה בדואי", "דמיון חופשי", "נפגשנו", "צליל מכוון"), ישתתפו יהודה ואלון עדר, קוב, דורי בן זאב, להקת לואיזה, להקת Tree, נדב אזולאי, דניאל דור, אביגיל רוז, יעל אייזנברג, טרנטינה, חיה מילר, יואב שושני, הילי בוימל ואבי עדאקי.




בשלישי (19.2) יופיע באברם-בר בירושלים היוצר-זמר-גיטריסט אבי וקנין. במופע החשמלי, בו יתארח ארז לב-ארי, יבצע וקנין שירים מתוך אלבום הבכורה "כיכר האבודים" (שיצא בשנת 2010), לצד שירים חדשים. בעבודה על האלבום השני והמסקרן של וקנין, העתיד לצאת בקרוב, השתתפו בין היתר מיכה שטרית, פטריק סבג ושלמה ארצי (איתו שיתף פעולה וקנין באלבום "אושר אקספרס").



סי היימן, אחת הרוקריות הכי אמיתיות שהיו בישראל, תופיע בחמישי (21.2) ב"תרבותא" ביקנעם עם הלהיטים הגדולים מכל התקופות, לצד גרסאות כיסוי לאריטה פרנקלין, בוב דילן וטינה טרנר. נכון שהיימן התמתנה (למרבה הצער) עם השנים, גם בטקסטים וגם בעיבודים, ונכון שהגרוב המעולה של להקה מקומית כבר לא מפעיל מאחוריה את התותחים הכבדים, אבל לא כדאי להספיד אותה כל כך מוקדם. את היימן ילווה ההרכב "אחיות הנשמה"  (ליאת פרלוב- קלידים, ניב פלד- סקסופון וכלי נשיפה, מיכל רהט- תופים וכלי הקשה, נטלי רותם- קולות ושירה).




עוד בחמישי (21.2) יתקיים במועדון הג'אם בעכו ערב מטאל שכותרתו "Northquake". בין הלהקות שיופיעו: Shitty CT הנפלאים מעכו, Mad Alarm מכרמיאל, Future Indefinite מחיפה ו-Chaos of Nazareth מנצרת. Chaos of Nazareth הוא הרכב ייחודי בנוף המטאל בישראל- כל חברי ההרכב משתייכים למגזר הערבי, והטקסטים טעונים במסרים חברתיים ופוליטיים נוקבים, כצפוי. ניפרד לשלום, עד לפעם הבאה, בדובדבן מטאלי בשם End of Destiny. 




רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: דנה לפידות, סי היימן, מחווה ליצחק קלפטר, ליעד שר ועוד Rating: 5 Reviewed By: עמית מורלי
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: דנה לפידות, סי היימן, מחווה ליצחק קלפטר, ליעד שר ועוד Rating: 5 Reviewed By: עמית מורלי
Scroll to Top