"אי הזבובים 13X18" - תערוכת צילומים חדשה מהארכיון של הצלם שמחה שירמן

יום רביעי, 17 בינואר 2018

תערוכה חדשה של הצלם שמחה שירמן "אי הזבובים 13X18" תיפתח בחודש פברואר הקרוב במוזיאון אשדוד לאמנות. התערוכה תציג דגימות שחולצו מארכיון התצלומים של שמחה שירמן המכיל אלפי סדרות של "פרופים" - הדפסות מבחן המודבקות על קרטון לבן בגודל 13x18. כל הפרטים, בכתבה הבאה.

תמונה מתוך התערוכה "אי הזבובים"
במוצאי שבת ה-10 בפברואר, תיפתח במוזיאון אשדוד לאמנות תערוכת יחיד של שמחה שירמן באוצרותה של יעל כץ בן שלום. לעבודתו של שירמן חשיבות גדולה ורבת-פנים, בהיותו אחד ממנסחיו הבולטים של הצילום המקומי כפרקטיקה אמנותית. התערוכה "אי הזבובים 13x18" חורגת מהפרשנות המוּכּרת, המקובעת במידה רבה, ליצירתו המונומנטלית של שירמן, הנודעת בעשייה עקבית ונחושה המתפרשׂת על פני כמעט ארבעה עשורים.

התערוכה היא פרי של דיאלוג ממושך; של שעות מחקר רבות; של חשיפה אמיצה וכמעט מוחלטת של מנגנוני היצירה בניסיון להגיע אל הגרעין המניע את יצירתו של שירמן ולפענח לראשונה את הדינמיקה המפעפעת והאינסופית שלה. 

בכניסה לנמל עכו - העיר בה גדל שירמן, כמה מאות מטרים מהחוף, נטוע "אי הזבובים", גן השעשועים הנסתר של הילדות. על האי הסלעי ניצב בית אבן עותמאני מבודד. בילדות, האתגר היה שחייה ממושכת מהחוף אל האי, טיפוס וקפיצת ראש אל המים שבין הסלעים - קפיצת "אקסטרים" לבור ימי, הימור, סכנה.

אבל "אי הזבובים" היה גם בור ספיגה, ומכאן שמו. האי הוא מקום שספג את נוזלי הגוף, הצורך, הדחף, הפחד; מקום של פעולה טקסית ושל חציית גבול, מבחן והישג. הוא מתפקד כמקום מחוץ לזמן, כחדר מראות המעמיד את הקונקרטי מול השתקפויותיו, כקיפול של חוץ ופנים, כשאיפה אל ה"גבוה" המתערבב במעמד ה"נמוך" של הגוף או כערבוב של קודש וחול. "אי הזבובים" הוא המקום המחבר את הטריטוריות של שירמן עם הנפש הצילומית שלו, עם מה שהיא מושכת אליה ודוחה ממנה.

התערוכה "אי הזבובים 13x18" ערוכה מדגימות שחולצו מארכיון התצלומים של שמחה שירמן. ארכיון המכיל אלפי סדרות של "פרופים" - הדפסות מבחן בגודל 9x13 המודבקות על קרטון לבן, מעין פספרטו, בגודל 13x18. הארכיון מאורגן לפי קטגוריות, נושאי ליבה אישיים וצילומיים שקבע האמן, סדר המכתיב, במידה רבה, את הפרקטיקה הצילומית שלו. שיטת הארכיון פולטת את מה שאינו ניתן לקיטלוג, למה שמורד בקטגוריות. לשארית זו מבקשת התערוכה להיצמד.

התערוכה מציעה מבט מקוטע על מסע צלייני. זהו מסע המדגיש את מה שמבקיע מתוך אירוע הצילום ועושה אותו אינסופי. המסע של שירמן פורץ מתוך סיפור משפחתי וקולקטיבי של טראומה בלתי ניתנת לייצוג, שנמהלה באתוס ציוני-חילוני. תמהיל הזולג אל חוויה חושית הנחווית כזיכרון תותב, המעמיד את המוחשי כְּמה שלא נחווה בעבר ובכל זאת נוכס כזיכרון אישי. מסע זה משתלב בחשיבה המעגלית המאפיינת את החלל האדריכלי של מוזיאון אשדוד לאמנות, המכתיב הליכה בשלוש לולאות-קומות, שלושה מסלולי-מפה המנווטים את הצופה אל מה שנפלט במהלכו הצלייני של שירמן, המחזורי-מתפתל; זה הקורא לו לשוב ולחזור אל אתרי הליבה, ובד בבד דוחה את ההשתקעות בהם. הליכתו מרובדת במשקעים של גלוּת, פליטוּת והישרדות שהתגלגלו בצבירה ארכיונית דחוסה, ומתווים עלייה לרגל אל האוטוביוגרפיה הדמיונית שלו, אוטוביוגרפיה אוטופית.

תערוכת "אי הזבובים 13x18" תיפתח ב-10 בפברואר 2018 בשעה 20:00 במוזיאון אשדוד לאמנות, דרך ארץ 8, אשדוד. תאריך הנעילה יהיה ב-12 במאי 2018. מחיר הכניסה לתערוכה עומד על 30 ש"ח לתושבי חוץ ו-25 ש"ח לתושבי אשדוד. ניתן לרכוש כרטיסים באמצעות הטלפון 08-8545180/1.
 


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: "אי הזבובים 13X18" - תערוכת צילומים חדשה מהארכיון של הצלם שמחה שירמן Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: "אי הזבובים 13X18" - תערוכת צילומים חדשה מהארכיון של הצלם שמחה שירמן Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top