תברח - ביקורת סרט

יום ראשון, 30 באפריל 2017
תברח - ביקורת סרט

מאת: רותם יפעת

מחקר מהשנה האחרונה גילה שסרטים נוטים לקבל דירוג גבוה בימים שלפני היציאה שלו, אבל לאחר שהוא מוקרן לציבור הרחב הוא מתחיל לרדת. לכן כשחברים שלי בארה"ב התלהבו ש"תברח" קיבל 100% כמה ימים לפני שהוא יצא שם אני מיהרתי להפנות אותם למחקר. מבחינתם הציון המושלם של קומדיית האימה העוסקת במתח גזעי בין לבנים לשחורים היה איזון למצב הרוח בעקבות לניצחון של טראמפ כמה חודשים לפני כן.

אבל כמו בתחזיות הבחירות, גם כאן התחזיות לא היו נכונות ויותר מחודשיים אחרי שיצא, הוא עדיין מחזיק בציון הפנומנאלי של 99%, ציון הממקם אותו במקום התשיעי בכל הזמנים של האתר. כך שגם הביקורת המסויגת שלי לא תפגע במעמדו יותר מדי. הסיבה שאני לא נלהב כמו מבקרים רבים היא שאם מקלפים את השכבה הביקורתית של הסרט – אותה ביקורת שבגללה ליברלים אמריקאים רואים בו הישג – אז מתקבל סרט אימה טוב למדי אבל לא יותר מזה.

הסרט הוא עבודת הבימוי הראשונה של ג'ורדן פיל (מסדרת המערכונים "קי ופיל"). פיל, שגם כתב את התסריט, מנסה (ולעיתים מצליח) לשלב בין הצד הקומי-סאטירי לבין תחושת האימה והזרות שעולה פעמים רבות בסרט ואמורה להיות מנת חלקו של הגיבור וכנראה גם של אפרו-אמריקאים רבים בארה"ב של ימינו. והכוונה כאן היא רחבה יותר רק מהתקופה הנוכחית של הנשיא טראמפ (ולו רק כי העבודה על הסרט החלה כמה חודשים אחרי שהכריז על המועמדות שלו לראשות המפלגה הרפובליקנית).

פיל מציין שהרעיון לסרט עלה לו במקביל לעלייתו של אובמה, והתחושה שהייתה ש"הנה נרפאנו מגזענות" – דבר שעלייתו של טראמפ הוכיחה כלא נכונה. מצד שני, ניתן לראות שזוהי התנסות ראשונה שלו בבימוי סרט קולנוע בכלל ואימה בפרט, שכן ישנם חלקים בהם יש הגזמה במשחק או בצילום דבר היוצר התמקדות מוגזמת בדברים מסוימים בלי סיבה מיוחדת. המטרה בטכניקה זו היא כנראה לכוון אותנו הצופים אל הבנת הסיטואציה והתחברות עם המצב של הגיבור שמרגיש שמשהו משונה קורה, אבל התוצאה גסה למדי.

גיבור הסרט הוא כריס (דניאל קלויה), בחור אפרו-אמריקאי הנוסע עם חברתו הלבנה רוז (אליסון וויליאמס) לפגוש את משפחתה לראשונה: אביה הנוירוכירורג (בראדלי וויטפורד), אימה הפסיכיאטרית (קת'רין קיניר) ואחיה סטודנט לרפואה. המשפחה מקבלת אותו באהבה אבל דברים נראים לו משונים, בעיקר שני עובדי המשק האפרו-אמריקאים שלהם. ככל שסופה"ש מתקדם כריס מגלה שהדברים ממש לא כפי שהם נראים והוא מנסה להבין מה בדיוק קורה שם.

מאחר ואני לא מומחה לחברה ופוליטיקה אמריקאית לא אוכל לנתח את המשמעויות שיש לסרט עבור הצופה האמריקאי. אבל זה גם פחות רלוונטי, שכן סרט אינו נמדד רק על פי האמירה שיש לו או במטאפורה אותה הוא מציג, אלא על פי היכולת הקולנועית שלו להעביר אותה. בעיני זוהי נקודה בה הסרט לא תמיד עובד והקיצוניות של חלק מהדמויות לעומת ה"נורמליות" של האחרות יוצרת תחושה של שני סרטים: אחד קומי ואחד אימה ולא סרט שהוא שילוב של השניים.

בעוד שאני ביקורתי למדי לגבי הסרט עצמו, משחקו של קלויה הוא מופתי והוא הפתעה אדירה. הוא מצליח לגלם את הגיבור הנחוש, בעל תושייה, רגיש אך אסרטיבי וכל זאת בלי ליפול לקלישאות של סרטי אימה או קומדיה זולה. בני המשפחה הלבנים מצליחים ליצור אווירה של נורמליות (כולל בדיחות "אבא" מביכות) ואז לעשות את השינוי הקריפי ברגע הנכון. בנוסף ליל ריי הווארי המגלם את רוד, חברו של כריס אותו הוא משתף במה שעובר עליו מצליח להיות קומי לחלוטין בתוך סרט שרובו אימה. זה המקרה היחיד בו הניתוק בין שני הז'אנרים עובד טוב ולא יוצר דיסונאנס אבל זה בגלל שהם מתקיימים במקביל כמעט ולא יחד.

מעבר לציון ב"רוטן טומאטוס" הסרט גם שבר מספר שיאים בקופות בניהם שיא הכנסות לסרט בכורה של תסריטאי-במאי המבוסס על חומר מקומי וכן בהיותו הפעם הראשונה בה בכורה קולנועית של יוצר אפרו-אמריקאי מכניסה יותר ממאה מיליון דולר. האם ההצלחה הזו גם תתורגם לישראל? כי למרות שהדיון החברתי בו לא בהכרח יעבור (כי פה אין גזענות אז זה פחות רלוונטי לנו), זהו עדיין סרט אימה אפקטיבי למדי ולמרות שזהו ז'אנר שלעיתים נזנח בארץ אני מאמין שהוא ימצא קהל לא קטן.

פורסם באתר אידיבי CC

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: תברח - ביקורת סרט Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: תברח - ביקורת סרט Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top