"האב" - ביקורת הצגה

יום שני, 20 במרץ 2017
"האב" - ביקורת הצגה
"האב", המחזה הקלאסי של המחזאי השוודי הנודע אוגוסט סטרינדברג, העוסק במלחמת המינים והעולה בבית צבי ברמת גן - הוא עצמתי ומרגש . מדובר באחד המחזות הידועים ביותר של המחזאי הנחשב לאחד מאבות המחזאים המודרניים ואחד המחזות הנודעים ביותר בשדה המחזאות העולמית. המחזה שנכתב בשנת 1887, כבר עלה בכל רחבי תבל, וגם בישראל הופק כבר בשנת 1921 בתיאטרון העברי ואחר בהבימה, הקאמרי ותיאטרון חיפה.

העלילה עוסקת במאבק חרמה שמנהלים שני בני זוג על רקע הזכות לחנך את בתם ברוח של כל אחד מהם. לאורה, רעייתו של מדען ואיש צבא בדרגת קפטן בחיל הפרשים, אדולף, מתנגדת לרצונו להקנות לבת חינוך מתקדם ברוח חילונית ונוטה לחנכה כמיטב המסורת שהייתה נהוגה אז. כדי להשיג את שאיפתה מצליחה האישה להסית את בני הבית להאמין כי בעלה הוא חולה נפש וגם נוטעת בו ספקות בקשר לאבהותו על הילדה. המחזה מגיע לשיאו בסצנת הטירוף והסוגיה מי ינצח ומה יעלה בגורל הבת.

המחזה מאופיין בהצגתו של הגבר כקורבן והנשים מוארות באורח שלילי, בדומה למחזות אחרים של המחזאי השוודי. הבמאי אלון טיראן העלה הצגה משובחת והפיק מהשחקנים דמויות נוטפות עצמה ומשחק מרגש. ההפקה עטורה גם בתצורה ייחודית ובה שולחן ארוך שעליו עולים ובאים וגם יוצאים הדמויות הפועלות.

התאורה אפלולית רוב הזמן ומוסיפה לנופך הקודר של העלילה. דניאל חסין מגלם בעצמה ובמשחק מרגש את קפטן אדולף, איש המדע, שאינו מוצא את מקומו בביתו, רדוף בידי אשתו ובני הבית. דניאל הוא שחקן בעל פוטנציאל מעולה. עמית זיתון הנפלאה מגלמת את אשתו לאורה ומשחקה הוא משובח ביותר, מרשים ביכולותיה הדרמטיים.

נוי עזריה מגלמת באורח מצוין ומרגש את האומנת מרגרט ולשיא הדרמטי של משחק נהדר היא מגיעה בתמונה המסיימת, כאשר היא מגוללת את נעוריו של הקפטן בחיקה האימהי. שניר וילר מגלם את הרופא המשתף פעולה בעל כורחו עם האישה ומפגין משחק מרשים וטוב. ג'וני רוזנבלום מגלם את הכומר ומשחקו הוא טוב מאוד ומוצלח. יעל מואב מגלמת את ברטה, בתם של בני הזוג והיא מפגינה משחק מצטיין ונעים.

יבגני מוליבוגה מגלם באורח מוצלח מאוד את המשרת נויד. יוסי בן נון אחראי למוזיקה מקורית נפלאה. דינה קולסון עצבה את התפאורה הפרקטית והמצומצמת והתלבושות המעולות. יעקב סליב עצב תאורה ראויה המשולבת בעלילה הקודרת. התרגום הוותיק של גד קינר הוא עכשווי וקולח.




הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צלם – יוסי צבקר


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: "האב" - ביקורת הצגה Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: "האב" - ביקורת הצגה Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top