סטארטרק 3 אל האינסוף (2016) - ביקורת

יום חמישי, 25 באוגוסט 2016
סטארטרק 3 אל האינסוף (2016) - ביקורת

מאת: רותם יפעת

ישנה סברה עממית (או שמא חנונית-קולנועית) שבכל טרילוגיה הסרט השני הוא המוצלח ביותר. לא זה המקום לדון בנכונותה של טענה זו, אבל מה שבטוח הוא שבכל הנוגע לשלושת הסרטים הנוכחיים ב"מסע בין כוכבים" – זה אינו המצב. הסרט השני היה חלש ומאכזב מכל בחינה. לאור זאת, הסרט השלישי בסדרה "סטארטרק: אל האינסוף" לא היה צריך לעשות הרבה כדי להיות מוצלח יותר ואכן הוא עמד במשימה: מצד אחד זהו סרט מוצלח יותר מהשני, ומנגד הוא לא מנסה להיות משהו מיוחד או בלתי נשכח. הוא סרט הרפתקאות-התבגרות-מד"ב שפועל על פי כל הנוסחאות, בהן קופסה מסתורית שתופיע במערכה הראשונה תהיה בעלת משמעות במערכה השלישית.

ייתכן וחלק מהשינוי קשור לשינוי שנעשה בכיסא הבמאי. לאחר שג'יי.ג'יי. אברמס חצה את הכביש לביים את "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", הושב בכיסא הבמאי ג'סטין לין, שביים 4 מסרטי "מהיר ועצבני". זהו ללא ספק שינוי מרענן ולו רק כי ככמות חריכת האור במסך ירדה למינימום הכרחי. לין מוכיח שמבחינתו אין הבדל גדול מדי בין מרדף בין מכוניות על הכביש לבין מרדף בין חלליות. יותר מכך, ברגע שהמרדפים הם חלק מקונטקסט של מד"ב, הכול גם נתפס כיותר הגיוני ומשתלב בעולם של הסרט. לין לא מביא בשורה קולנועית מרעישה, אבל יודע לייצר סרט קיץ שעובד.

תחילת הסרט מוצא את קפטן קירק (כריס פיין) עייף, אפילו במשבר קיומי. הוא חש שהוא כבר שכח מה מניע אותו להמשיך במסעות החלל. בזמן חופשה שלהם בבסיס חלל של הפדרציה הוא אף מבקש שתפקידו הבא יהיה בבסיס ושהקצין הראשון שלו ספוק (זאקרי קווינטו) יחליף אותו. החופשה נקטעת כשחללית בקרבת מקום מדווחת על תקיפה שהם עברו.

צוות האנטרפרייז יוצא למסע חילוץ אך מותקף בדרך על ידי קראל ואנשיו (אידריס אלבה). בעקבות התקיפה הצוות נוטש את הספינה ומתפזר לכל עבר: חלק גדול מהם נכלא; ספוק וד"ר מקוי (קארל אורבן) נוחתים על חלק אחד של הכוכב דבר המהדק את היחסים בניהם; סקוטי (סיימון פג) נמצא בחלק אחר שם הוא נעזר ב-ג'יילה, חייזרית שרוצה לחזור לביתה ולנקום בקראל; הקפטן נותר על שברי האנטרפרייז יחד עם צ'כוב (אנטון ילצ'ין ז"ל) ויוצא לאחד את אנשיו ולהביס את קראל.

כבר מהתיאור עולה כמה הסרט הוא סכמתי: גיבור במשבר, אירוע מחולל שדורש מהגיבור לבחון את עצמו מול כוח חיצוני שלמעשה משקף את המאבק הפנימי שלו. אין שום דבר רע בנוסחתיות, אבל הבעיה היא שהתסריט לא אחיד ובעיקר לא מצחיק, למרות שיש הרגשה הוא מנסה להיות קליל. ייתכן שבאתי עם ציפיות גבוהות מפני שסיימון פג הוא אחד מהכותבים של הסרט ואין שום זכר לכך בסרט (פרט אולי לבדיחה אחת). ייתכן והנוכחות של שותפו הקבוע אדגר רייט הכרחית כדי להוציא את המיטב ממנו.

מעבר להעדר ההומור, יש משהו לא ברור לכל אורכו של הסרט בנוגע למניע של קראל. על פניו יש הרגשה שהוא רע שרוצה להשתלט על העולם בדומה לסאורון או וולדמורט. אבל באותו זמן, נרמז באופן מגושם שיש שם משהו מעבר. זה אפילו נאמר על ידי אחת הדמויות בסרט. יש ריח של טוויסט באוויר ואני תוהה האם בעזרת כתיבה מעט יותר מוצלחת היה ניתן להחליק גם את זה.

למרות שזהו הסרט השלישי בסדרה, הדמויות אינן שלמות וקשה להזדהות איתן או להבין את המניעים שלהן. אולי זה בגלל שהדחקתי לחלוטין את הסרט השני, אבל לא זכורה לי מערכת יחסים טעונה בין בונס לספוק. מכל מערכות היחסים האפשריות, היא אולי המרכזית ונדמה כאילו היא נוצרה יש מאין. התסריט מרגיש כאילו הורכב טלאים טלאים כדי לענות על כל הצרכים של הדמויות. הדבר אינו רק יוצר סרט מגושם אלא גם מונע דיון מעמיק בסוגיות פילוסופיות רבות שהסרט מעלה על החיים, שעמום, מוות, כוח, היסטוריה ותהליכים. מד"ב הוא בדרך כלל קרקע מצוינת לדיונים פילוסופים אבל הסרט לא צולל לתוכם. וחבל.

בדומה לסרטים אחרים שעלו כאן בשבועות האחרונים, גם פה נעשה שימוש במוזיקה פופולארית. אבל ללא ספק זהו השימוש הכי מקורי ומעניין. הביצוע אולילא מושלם ומעט מופרך, אבל בשנה בה יש סרט שהקונפליקט המרכזי נפתר הודות לזהות בשמות האימהות של היריבים, אני מוכן לקבל מקוריות שלא עובדת. זוהי סצנה שמזקקת בעיני את המושג כיף. וזה לפעמים די והותר.

נדמה שההצלחה הקופתית של הסרט דומה לאיכותו: טובה אבל לא מדהים. אבל זה מספיק טוב כדי להכריז על סרט המשך נוסף בו יופיע כריס המסוורת' כאביו של קפטן קירק (תפקיד אותו גילם בסרט הראשון בסדרה). לאור ההיסטוריה שיש לסדרה הזו עם נבלים ממוצא זר (אריק באנה ובנדיקט קמברבאץ' בראשון ובשני בהתאמה) האם אביו יופיע בתפקיד הנבל? זה יכול להיות מעניין לא רק מבחינת הקונפליקט הדרמטי אלא גם עבור המסוורת': אחרי שהראה את כישוריו הקומיים ב"מכסחות השדים" לראות אותו בתפקיד של רשע יכול להיות מרענן למדי.

פורסם באתר אידיבי CC-BY-SA

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: סטארטרק 3 אל האינסוף (2016) - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: סטארטרק 3 אל האינסוף (2016) - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top