"אנה" הקאמרי - ביקורת הצגה

יום רביעי, 4 במאי 2016

"אנה"- עיבוד חדש ליומן הנודע של אנה פרנק, העולה בתיאטרון הקאמרי הוא מחזה מרגש ועצמתי, חוויה תיאטרלית והצגה חובה, לכל שוחרי התרבות ומנציחי השואה, לצעירים ולכל אדם השואף להבין את הטרגדיה היהודית מבעד לדירת המסתור הקטנה בהולנד, שם הסתתרו אנה ומשפחתה וידידים עד שנתפסו בידי הנאצים.

סיפורה של אנה פרנק באמצעות יומן הנעורים שכתבה, הפך לנכס צאן ברזל ברחבי תבל. היומן שימש בסיס להצגות ולסרטים בקולנוע ובטלוויזיה ועתה מועלית ההפקה , המתבססת על היומן המלא, בעיבוד חדש של מחזאים הולנדים. הגרסה החדשה מתמקדת בחיים היומיומיים בדירת המסתור, ביכולת לחיות חיי משפחה בתת תנאים, ובהתבגרותה של הנערה , חדת המבט והיכולת הספרותית, התמימה והנבונה.

המיוחד בהצגה החדשה היא התצורה המיוחדת, הן של המתרחש על הבמה והן של  נוסח העלילה. בפתח המחזה אנו צופים באנה הבוגרת הנועדת עם מוציא לאור ומעוניינת לפרסם באמצעותו את יומן הנעורים שכתבה בדירת המסתור. במהלך ההצגה, אנה עוברת מהעבר להווה וחוזר חלילה, ביחד עם המוציא לאור שהוא בעצם בבואתו של אהובה מאותה הדירה, פטר. זוהי מעין אלגוריה באמצעותה חוזים הצופים בחיים הבלתי נתפסים של חיי יום יום בדירת מסתור צפופה ובמה שעבר עליהם. גם בתנאים קשים אלה, על ההורים לנסות ולארגן את יומם ולפקח על התנהלות בני הבית וגידול הבת המתבגרת שיש לה שאיפות וקשיים בהתבגרות שלה.

התפאורה מאופיינת בכך שעל הבמה מוצב בית שלם ובו דירת המסתור בת שתי הקומות עם חדרי המשפחות והיא מסתובבת לאורך ההצגה ופורסת את המתחולל בכל החדרים, בהתאם להתפתחות העלילה. עד לסוף הידוע והמר.

כוכבת ההצגה היא דנה מיינרט, שמצליחה להשתלב באורח מקצועי ונהדר בדמותה של אנה פרנק. דנה מגישה משחק נפלא, מרגש וכובשת את הקהל . אמנם היא נאלצת לזלול עוגת קצפת בראשית המחזה, אבל הדובדבן שבעוגה הוא משחקה שובה הלב והמכמיר ואין ספק שנולדה לנו כוכבת אמיתית.

הבמאי אלון אופיר העלה הפקה מרשימה והצליח ללהטט עם להקת השחקנים, רובם ככולם שחקנים בכירים וידועים המגישים לנו את היומן הנודע בעטיפה קצת אחרת ומרגשת מאוד. אוהד שחר מגלם את אוטו פרנק והוא מצליח להעביר את הדמות של האב הקפדן לערכיה של בתו ומייצג את הנציג השפוי במערכת המסובכת הזו. אוהד משחק באורח מצוין.

עדי ארד מגלמת נפלא את אדית, אימא של אנה. עדי מצליחה להעביר את התפקיד באורח מעולה ובמשחק משובח. העימות שלה עם אנה פרנק, הסולדת ממנה, הוא ביצוע מצוין במיוחד. טל בלנקשטיין מגלמת נהדר את מרגוט, האחות הבכורה. טל היא נעימה ומוצלחת ומעבירה יפה מאוד את תפקיד האחות שכמעט אין לה מה לעשות בבית, ונעוריה נגזים עם הזמן.

מוטי כץ מוצלח מאוד בתפקיד מר ון פלס, המתמודד עם שגאוניותיה של אשתו ומצליח להתמודד עם כל קושי בחיוך רחב. מוטי הוא שחקן מעולה והקטע של סיר הלילה בשעת הדומייה הוא אמנם מצחיק אך כואב בלב. שרה פון שוורצה מופלאה בגילום גברת ון פלס המקפידה על רכושה הפרטי והמשתמשת בסיר לילה פרטי. שרה מצליחה להעביר את חייה של אשת החיים הטובים המוטלת אל בור התחתיות בעוצמה מרגשת ומטלטלת. אסף פרי מקסים בדמות פטר האוהב את אנה ולא מצליח להגשים את התאווה.

יגאל זקס הוא שחקן נהדר והוא מגלם את רופא השיניים דר' פפר במשחק מוצלח ומשכנע בזכות הגשה מקצועית וכישרון משחק שהוא חוויה לצופים. יגאל הוא שחקן מצטיין. הקטע שבו הוא בודק כרופא שיניים המתיימר להיות ידען רפואי את הריאות של אנה מצד החזה גורם להרגשת לחלוחית והבנה שגם בתנאים קשים, לא נעדרים אפיזודות שכאלה.

איה גרניט-שבא מגלמת את מיפ חיס הידידה שעוזרת למשפחות באספקת מצרכים. איה היא שחקנית מצוינת וכל נוכחותה על הבמה היא כישרון מהלך. אבי טרמין מגלם בהצלחה רבה את בעלה, יאן. אורי זלצמן מגלם את המוציא לאור בן דמותו של פטר מהמחבוא ומשחקו נאה ביותר. איוון לוריא מגלם באורח מוצלח את הקצין הנאצי ואת המלצר בפריז.

המחזאים ההולנדים ג'סיקה וליאון דורלאכר דה וינטר, הצליחו להעתיק את דפי היומן אל מציאות יומיומית, עטופה בהבזקים ובאפיזודות מרגשים. הם נכחו בהצגת הפרמיירה בתיאטרון. יחד עימם נכח גם ניצול שואה בן 85 שלמד עם אנה פרנק בבית הספר.

רבקה משולח תרגמה את המחזה  לשפה עכשווית ורהוטה. לילי נחשון עצבה את התפאורה הייחודית והמוצלחת. אורן דר עיצב את התלבושות התקופתיות והנאות. מיכאל גוטליב אחראי למוזיקה המקורית המקסימה. קרן גרנק עצבה את התאורה הנהדרת.


הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צלם – כפיר בולוטין

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: "אנה" הקאמרי - ביקורת הצגה Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: "אנה" הקאמרי - ביקורת הצגה Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top