ג'יין אייר - בית צבי

יום שלישי, 8 במרץ 2016
  
הרומן הנודע "ג'יין אייר", אחת מיצירות הספרות הנודעות ביותר, עולה על הבמה, לראשונה בישראל, והוא מרגש ומהפנט. העיבוד לבמה בבית צבי ברמת גן הוא קולח ומרתק ושזור בהברקות בימוי ותנועה. בזכות להקת השחקנים הצעירה והמוצלחת, מוענקת לצופים חוויה תיאטרלית, המזכירה את הריגושים משנות הנעורים, כאשר היה הרומן בן בית ברבים מהבתים בארץ ובעולם.

שרלוט ברונטה פרסמה את הרומן המפורסם שלה בשנת 1847 והוא הפך לאחד מהספרים הנודעים בתולדות הספרות העולמית. דורות של בנות נעורים, וגם בני נעורים, קראו בשקיקה את עלילותיה של הנערה היתומה ג'יין אייר. הרומן מגולל את סיפורה של הנערה , יתומה, ענייה מרודה, בעלת כוח רצון ומוטיבציה בלתי רגילים, המתחנכת בפנימייה המנוהלת בידי מורים קפדניים ולבסוף הופכת למורה באותו מקום ואחר כך בביתו של בעל אחוזה. היא מתאהבת במעסיקה העשיר, אך סוד אפל מעיב על הקשר ומונע את הגשמתו.

במשך השנים נעשו לרומן עיבודים וגרסאות שונות לטלוויזיה, קולנוע ותיאטרון ברחבי העולם. לפחות 8 סרטים הופקו בעקבות הרומן ובעברית פורסמו 6 ספרים עם תרגומים שונים. לרומן היו המשכים שונים וספרי רקע אחרים וסרטים ואחד הידועים בהם התבסס על גיבורת המשנה ונודע כסרט "רבקה" שכתבה דפנה דה מוריאה. מאיה שעיה עיבדה את הרומן למחזה והתמקדה בנפשה המרדנית של ג'יין ועל הגשמת חלומה. האהבה הבלתי אפשרית לכאורה בין בעל האחוזה העשיר רוצ'סטר לבין האומנת שלו ג'יין מהווה נדבך יסודי במחזה הקולח והמרתק.

הבמאי גמא פריד אפיין את המחזה בשזירת חלומות ופרקים מן העבר, הרודפים וגם מייעצים לנערה קשת היום והגורל למימוש חלומותיה. התוצאה היא הצגה סוחפת ומרתקת, בהחלט מרגשת ואפילו מצליחה להפנט את הצופים בסצנות הייחודיות, המותירות רושם עז על הצופים. אליה בר מגלמת את ג'יין אייר (לסירוגין עם רחלי איצקוביץ') ומשחקה שובה לב, ומצטיין בגילום הדמות בזכות נועם משחקה וההשתלבות הכמעט טוטלית בדמות הטראגית. אליה היא שחקנית מעולה.

רועי מלכה מגלם בהצלחה רבה את בעל האחוזה העשיר והמבוגר בשנים רבות מהמחנכת בביתו שהוא מתאהב בה. רועי מגיש משחק אמין ומרתק. גל שדה מגלמת את ברטה , דמות מפתח בעלילה ומשחקה הוא מהפנט וממגנט, כובש וחסר מנוחה. שירלי לב וורטהיימר מגלמת את גברת טמפל מנהלת הפנימייה הנוקשה, אך המתגלה כאנושית והחוזרת בחלומות אל גיבורת ההצגה. שירלי מגישה משחק ראוי ומשובח ומעולה.

אסתי אסרף מעולה כמחנכת גברת סקאצ'רד. היא יודעת להשליט סדר ומרות ומשחקה הוא נהדר. הכובע המטורלל שהיא חובשת באחת הסצנות, ראוי שיהפוך לפריט אספנות. טל צ'רנובסקי מגלמת באורח נפלא וגונבת לפרקים את ההצגה בדמות גברת פיירפקס, מנהלת האחוזה. טל משחקת באורח שובה לב ומוצלח במיוחד. מיכל זיסקרוט המצוינת מגלמת את הארוסה של בעל האחוזה, שמבכר את ג'יין על פניה. מיכל מגישה משחק משובח, יפה ועדין.

ראובן עמנואל סמל, מגלם את הכומר והוא משעשע ומוצלח, בין היתר בזכות עיצוב תסרוקתו. יניב בספורד מגלם מספר תפקידים, אך דווקא בתפקיד העגלון הוא מגיש משחק אפיזודי רב רושם. הדרה דדון כגברת ריד, הדודה של היתומה, מוקפדת ומשחקת בנועם ובאורח טוב מאוד. דלית דוד כבסי וגם כמרי מגישה משחק חביב ומעולה. חן יוסף מרשימה בתפקיד המשרתת גרייס המופקדת על הסוד הגדול באחוזה.

מיכל פרדקין טובה מאוד כילדה , בת טיפוחיו של בעל האחוזה, המקשקשת כל הזמן בצרפתית. דותן עמרני מצוין ככומר ריברס המתאהב אף הוא בג'יין ומבקש לקחתה עימו למסע מיסיונריות בהודו. משחקו מוצלח ומהוקצע. שיר בן חמו מעולה כחברתה של ג'יין לאורך השנים וגם בחלומות. סנדרו זילדמן משחק טוב מאוד כאחיה של ברטה. גמא פריד אחראי, בנוסף לבימוי, גם לעריכה המוזיקלית המקסימה.

רות מילר עצבה את התפאורה המינימאלית אך המיוחדת המתבטאת בפרגודים לבנים, שמהם בוקעים כל הדמויות והם חלק בלתי נפרד מהעלילה. מאיה ארבל עצבה את התלבושות המקסימות, התקופתיות והמוצלחות. סצנת הכובעים היא מעולה ובמיוחד המגבעת ההזויה של גברת סקצ'ארד, המותאמת במיוחד לתסרוקת העגולה והמצחיקה. אורי מורג עיצב תאורה ראויה. נעה וגנר עצבה את התנועה מלאת הקסם והייחודית במהלך ההצגה והיא מוצלחת במיוחד.

ג'יין אייר היא זיכרון נעורים לרבים מן הצופים ואין ספק שההצגה תחזיר אותם לימים רחוקים, אך שוב תרגש ותעביר צמרמורת בכל אשר התרגש על הנערה הספרותית הנודעת.


הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום- יוסי צבקר

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: ג'יין אייר - בית צבי Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: ג'יין אייר - בית צבי Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top