ראיון עם יוצר להקת מיסטרי אוף דה דאנס

יום חמישי, 21 בינואר 2016

מופע המחול האירי "מיסטרי אוף דה דאנס" יוצא לסיבוב הופעות ברחבי הארץ. לקראת ההופעות, אתר "כרטיסים ברשת" שוחח עם יוצר הלהקה הרקדן והכוריאוגרף הישראלי יאיר ורדיגר שהיה בעברו הרקדן הישראלי הראשון בלהקת המחול המפורסמת "לורד אוף דה דאנס".


מאת: ענת סימן טוב 


המופע "מיסטרי אוף דה דאנס" (Mystery of the Dance) שיופיע ברחבי הארץ בחודשי חורף 2016 הקרובים באשקלון, כפר סבא, מודיעין וערים נוספות, הוא מופע מחול אירי הבנוי מסיפור עלילה מקורי שכתב יאיר ורדיגר לצד מוסיקה אירית מקורית וסוחפת שהלחין אלון קפלן. המופע מורכב משילוב של סרט עלילה יחד עם מסך מולטימדיה לכל אורך המופע ובנוי מקטעי ריקוד אירי סוחפים ומקפיצים ושזורים בתוכו קטעי נגינת כינור וקטעי שירה.

יוצר המופע יאיר ורדיגר בן 35 שנולד בפתח תקווה. מגיע לעולם הריקודים ללא רקע של מחול בעברו, והוא בכלל התעסק באמנויות הלחימה. את ההתאהבות לריקודים ולריקוד האירי בפרט  פגש בשנת 94' בחלק האמנותי של האירוויזיון שבו אירחה אירלנד את התחרות שם צפה בקטע ריקוד שנקרא: 'ריברדאנס' שכלל ריקוד אירי מדויק ומרשים, ומכאן אפשר לומר שזו הייתה אהבה ממבט ראשון בין יאיר לריקוד האירי.

לרכישת כרטיסים להופעות של מיסטרי אוף דה דאנס באמצעות קנייה מהירה ומאובטחת לחצו כאן

מיד לאחר שחרורו הצבאי, טס לאירלנד ללמוד את הריקוד האירי ובין ביקור לביקור, ייסד את 'המרכז הישראלי לריקודים איריים'. שש שנים לאחר מכן הפך יאיר למורה המוסמך היחיד בארץ לריקודים אירים. ב-2010 יאיר הפך להיות חלק מהמופע הבינלאומי 'לורד אוף דה דאנס'  ושנה לאחר מכן בזכות כישורו הייחודי, הפך להיות שופט לריקודים איריים אף על פי שהקשר בינו לבין מוצא האירי, הוא מקרי בהחלט. מאז כבר שפט במספר תחרויות ריקוד אירי בהמבורג, סט. פטרסבורג, וולגוגרד ובאליפות צפון אירלנד בריקוד אירי.

יאיר איך הכל התחיל?

"בגיל 13 אחי הביא לי לשמוע את להקת ה-CORRS, להקה של מוסיקה אירית ומאוד אהבתי את הסגנון, את הכינור, החליל האירי, המקצבים המהירים והתחלתי לשמוע את זה בקביעות. בשנת 94' כאשר אירלנד אירחה את האירוויזיון, בקטע ההפסקה לפני ספירת הקולות, הציגו קטע של ריקוד אירי (ששנה אחרי הפך למופע שלם לאור ההצלחה באירוויזיון) עם מייקל פלאטלי וג'ין באטלר וקאסט גדול של רקדנים. קטעי הסטפס האירי המהיר, המוסיקה המקפיצה והוירטואוזיות של הסולנים גרמו לי פשוט להתאהב ממבט ראשון בסגנון הריקוד הזה".

ומתי הבנת שזה המקצוע של חייך?


"לימים אותו סולן, מייקל פלאטלי עזב את הההפקה ובשנת 1996, מייקל פלאטלי העלה את המופע 'לורד אוף דה דאנס'. בטלוויזיה שידרו קטעים מהמופע ואז נפל לי האסימון שזהו, זה מה שאני הולך לעשות בעתיד".

ריקוד אירי לא נפוץ בארץ, איך בכל זאת למדת?

"אי שם בשנת 97', שנה אחרי ש'לורד אוף דה דאנס' יצאו לרקוד החלטתי שגם אני הולך ללמוד. למעשה חיפשתי בכל הארץ איפה אפשר ללמוד את הריקוד האירי ונעניתי בשלילה, אף אחד לא ידע מה זה בכלל. קניתי קלטות לימוד מאירלנד והתחלתי ללמד את עצמי. אחרי הצבא טסתי הלוך ושוב לאירלנד (מעל 15 פעמים) ולמדתי במקום שנקרא גולוואי אצל המורה והשופטת: מארי בריידי-קוסטלו. תוך כדי זה הקמתי את 'המרכז הישראלי לריקודים איריים' והתחלתי ללמד ברעננה. בשנת 2008 עברתי בהצלחה את בחינות ההוראה באירלנד והפכתי למורה מן המניין בארגון ה-CLRG, ארגון המסמיך מורים ושופטים בכל העולם ללמד את הריקוד".

ספר קצת על המופע לורד אוף דה דאנס

"'לורד אוף דה דאנס' ביקרו בארץ, הוזמנתי לעשות אודישן פרטי בהיכל התרבות בתל-אביב. לאחר חודשיים קיבלתי אימייל בו נכתב שהתקבלתי למופע. מבחינתי זה היה סוג של הגשמת חלום היות ש-13 שנים לפני כן, דמיינתי את עצמי כסולן ושיש מאחורי להקת רקדנים והנה, התקבלתי ללהקה שבזכותה התחלתי לרקוד את הסגנון".

מי ההשראה שלך?

"חושב שמייקל פלאטלי שניסה במשך שנים לפרוץ לתודעה והביא את הסגנון הוירטואוזי שלו בתחום של הריקוד האירי. אם עד לשנת 1994 הריקוד האירי נחשב (גם עד היום) לסגנון נוקשה, פלאטלי הביא אלמנטים חדשניים מבחינת קומבינציות ברגליים ושימוש בידיים מה שנחשב אסור בתחרויות ריקוד אירי וזה מה שעזר לו להתברג בהפקה לאירוויזיון ולימים להצליח עם המופע שלו 'לורד אוף דה דאנס'. אם ממש רוצים משהו, אין סיבה שלא תצליחו להוציא אותו אל הפועל".

יאיר ורדיגר (צילום: ענת גבע שרון)

אז מייקל הוא המודל לחיקוי שלך?

"חוץ ממייקל אציין ואומר: אבא. ממנו אני לוקח את האופטימיות שלו. תמיד לימד אותי להסתכל על חצי הכוס הריקה וגם ממנה לראות את הטוב. במקצוע של אומנויות הבמה לפעמים לא הכל הולך חלק ותמיד חייבים להיות אופטימיים, להאמין במה שאתה עושה ואם תאמין אז תצליח".

ספר לי על המופע?

"מופע מושקע ומרהיב אשר עומד בסטנדרטים גבוהים כמו ההפקות מחו"ל. מופע שמכניס אותך למעין סרט פעולה שכל הזמן יש התרחשות ופעילות. מוסיקה אירית מקורית וסוחפת, ריקודים איריים מקפיצים אשר מבוצעים בדייקנות מדהימה על ידי 13 רקדנים, אנימציה ממוחשבת מרהיבה ותאורה עם אפקטים ממוחשבים, כל זה מרכיב מנצח ביצירת מופע איכותי, מקורי ומרהיב אשר מתאים לכל המשפחה. חייב לציין שהשקנו את דיסק השמע של המופע שהקהל בסוף כל מופע מתנפל לקנות אותו. אפשר גם למצוא המוסיקה ב-iTunes וב-CDbaby. כבר מכל העולם הורידו לשמוע את המוסיקה של המופע. בסוף כל מופע, הרקדנים באים ללובי ההיכל למפגש עם הקהל, הקהל מדבר איתם באנגלית כי חושב שאנחנו מאירלנד. זאת מבחינתי הצלחה עצומה בכך שאנחנו נאמנים למקור".


כמה זמן עבדתם על המופע?

"המופע הינו תהליך פיתוח של שנתיים יצירה. ביולי 2013 גמלה בליבי ההחלטה לצאת עם מופע חדש אשר יהיה בקנה מידה אחת עם המופע שבזכותו התחלתי את כל הקריירה שלי: ה'לורד אוף דה דאנס'. התלבטתי הרבה על הסיפור מסגרת, ולאחר מכן על שם המופע. רציתי שם קליט אשר יאפיין את המופע, את סיפור המסתורין במופע וכן שמי שייחשף לשם יבין שזה מופע ריקוד אירי. אני זוכר שהערתי את ענבל (בת זוגו) ב-4 בבוקר ואמרתי לה, זהו, נקרא למופע: Mystery of the Dance. לאחר שידעתי מה יהיה במופע חיפשתי מלחין למופע. חיפשתי בגוגל ומצאתי את אלון קפלן. רציתי מלחין שלא מזוהה עם הסגנון האירי ואהבתי לשמוע חלק מדוגמאות שהיו אצלו באתר. מיד ידעתי שהוא יהיה המלחין. במשך שנה נוספת עבדנו על כל הנאמברים במופע (23 קטעים) והכנת הכוריאוגרפיה עד שהשקנו את המופע ביולי 2015 בפסטיבל מחולות כרמיאל".

תוכניות לעתיד?

"אני רוצה לקחת את המופע: Mystery of the Dance לחו"ל. המופע כיום משתווה להפקות של חו"ל. בכל העולם אוהבים את הריקוד האירי. אני תמיד צוחק שתמיד אמרו לי שבכל פינה בעולם תמצא 3 דברים: סניף חב"ד, קוקה קולה ומקדונלד'ס. אני מוסיף את הריקוד האירי כדבר רביעי שבכל פינה אפשרי למצוא".


לוח ההופעות של מיסטרי אוף דה דאנס לחודשים הקרובים:

אשקלון היכל התרבות
רכישת כרטיסים
כפר סבא היכל התרבות העירוני יד לבנים
רכישת כרטיסים
נס ציונה היכל התרבות
רכישת כרטיסים
הרצליה היכל אמנויות הבמה
רכישת כרטיסים
קדימה היכל התרבות - מתנ"ס קדימה
רכישת כרטיסים


תמונות יח"צ: ליעד דרך

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: ראיון עם יוצר להקת מיסטרי אוף דה דאנס Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: ראיון עם יוצר להקת מיסטרי אוף דה דאנס Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top