הביקור - ביקורת

יום רביעי, 16 בספטמבר 2015
הביקור - ביקורת

מאת: רותם יפעת

השלושים על ווס קרייבן עוד לא תמו, וכבר ניתן להכריז שאולי נמצא יורש לאמן האימה: מ. נייט שאמאלאן. נכון, הוא לא חדש בסביבה, כבר לא כל כך צעיר, ולמעשה אף סרט שלו חוץ מסרטו החדש "הביקור" לא מוגדרים כאימה קלאסית אבל למעשה חלקם היו מלאי אימה (ואני לא מדבר על האימה בעצם הצפיה בשניים הקודמים).
 
לא רק ש"הביקור" הוא סרט ז'אנרי לכל דבר. יותר מכך: עם סרט האימה הראשון שלו, שאמאלאן כבר חורג מהקלאסיות, ובדומה ל"צעקה", כבר נמצא בשלב הרפלקסיבי של הז'אנר. אצל שאמאלאן המודעות הקולנועית לא נעשית דרך מטא דיון בסרטי הסלשרים אלא באמצעות עשיית סרט דוקומנטרי. נכון שהוא לא מחדש כאן, וזה אחד הטרנדים החמים בקולנוע בשנים האחרונות ובסרטי אימה בפרט (אני אישית הייתי שמח לראות קומדיה בפאונד-פוטג') אבל יש לסרט שני מרכיבים שמבליטים אותו מעל השאר: הגיבורים הם ילדים וקשישים והרבה הומור.

הסרט ב'בימויה' של בקה, עוקב אחרי הביקור שלה ואחיה הצעיר טיילר אל סבא וסבתא שלהם אותם לא פגשו מעולם. אימם עזבה את הבית כדי להתחתן עם מורה שלה ומאז לא דיברה איתם. כיום היא אם חד הורית לאחר שהבעל נטש אותה לטובת אישה אחרת, טראומה שהשפיעה על האם והילדים. הסבים המתגוררים בחווה מבודדת בעיירה קטנה ומתנדבים כיועצים בבית חולים מקומי ואהובים על כולם.

השילוב בין ילדים שהם עדיין תמימים למבוגרים רכים שרק מחפשים קרבה מבטל כל אי נעימות שהיית מצפה מפגישה עיוורת מסוג זה (אני משער שאין להם שורשים פולניים). הסבים נהנים מהנכדים החדשים והילדים חדורי מטרה לקרב בין האם להוריה, ולהבין מה הדבר הנוראי שקרה ביום שהיא עזבה ובגללו הם לא מדברים. ככל שהזמן עובר, הילדים מגלים עוד ועוד צדדים מוזרים אצל הסבים: הסבתא מתנהלת באמוק, הסב איטי וכבד ולא תמיד קוהרנטי ובאופן כללי משדרים שמשהו לא בסדר.

האופן בו שאמאלאן בונה את האימה סביב משהו יומיומי שקשה לשים את האצבע מהו מזכיר שכל השבחים שהוא קיבל בתחילת דרכו היו מוצדקים. נדמה שלאורך השנים הוא התאהב בדימוי שנוצר לו וקיווה שעצם קיומו של טוויסט בסרטיו יספיק לקהל ולמבקרים. "הביקור" אינו שונה בעניין הטוויסט, אבל נדמה ששאמלאן המציא כאן את עצמו מחדש (ולצורך כך מימן את הסרט בעצמו ללא התערבות של אחד האולפנים). אגזים ואומר ש"הביקור" מסמל את תחילת החלק השני של הקריירה שלו. מצד אחד חיבור לז'אנר מאד ברור ומצד שני השילוב של הומור שאף פעם לא היה בסרטיו (לפחות לא באופן מכוון).  אנחנו תמיד בחשיכה, באופן מילולי אבל גם בנוגע לאופי וסוג הסרט וגם מה קורה עם הסבים: האם הם אחוזים על ידי רוחות רפאים? טפיל מסתורי? ואולי פשוט יצאו מאגדת ילדים?
  
שאמאלאן עושה שימוש חכם בפאונד פוטג', כי דבר ראשון זה לא מישהו שבמקרה צילם את עצמו וחבריו במשך כל השבוע. יש כאן עשייה של סרט דוקומנטרי של נערה בת 17. בכך הוא מזכיר את "פרוייקט המכשפה מבלייר", אחד מאבות הז'אנר.

ניתן לראות כאן סוג של סגירת מעגל שכן מה שעובד כל כך טוב בשני הסרטים הללו הוא האופי הלא ברור של הגורם המאיים לאורך הסרט. אבל בניגוד למשל ל"הפולחן" (The Sacrament) מאשתקד, הבוסריות של ילדה בת 17 שרק רוצה להשיג השלמה לאמא שלה עובדת יותר טוב מאשר צוות מקצועני שיוצא לחפש מישהו שאבד. אבל יותר מכך, בניגוד גם ל"פרוייקט המכשפה מבלייר" יש ניגוד בין המטרה לשמה הם יצאו למסע (ולצלם את הסרט) לבין מה שמתפתח, וזה מה שהופך את הסרט לכל כך עוצמתי, כולל אחד מהשוטים המטרידים ומפחידים ביותר הזכורים לי בסרט קולנוע. וכל זה נדחס לתוך תסריט מושלם נטול חורים (שאותו כתב שאמאלאן). לכל מצב בו ניתן לשאול: "למה הם לא עשו כך?" הסרט עונה על אלו ומחזק את הממשות של האימה.

מעבר לבניית האימה, שאמאלאן מצטיין כאן בעבודת שחקנים. באווירה קאמרית הוא מנווט שני שחקנים מבוגרים (70) ושני מתבגרים באופן מושלם בדומה לעבודתו עם היילי ג'ואל אסומאנד ב"חוש השישי" שם המשחק שלו החזיק את הסרט. שני הנערים עושים עבודה מעולה עם תפריד מאתגר: הם במקביל עומדים מאחורי המצלמה וגם לפניה וצריכים להתמודד עם מעבר מאירועים משפחתיים חביבים להתמודדות עם פחד ואימה. מנגד שני המבוגרים שמולם מגלמים באופן מעורר פלצות את הזקנים החביבים שלא ברור מה לא בסדר איתם.

שאמאלאן כבר מתכנן שני סרטים בעתיד, לא הרבה ידוע עליהם, אבל אחד מהם מוגדר כדרמה רומנטית מיסתורין – שינוי מרענן לפילמוגרפיה שלו. ואחרי ש'גילה' את עצמו מחדש אני אישית מחכה בקוצר רוח לדברים הבאים שלו.

פורסם באתר אידיבי CC-BY-SA 
 

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: הביקור - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: הביקור - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top