קינגסמן: השירות החשאי - ביקורת

יום ראשון, 15 בפברואר 2015

ל"קינגסמן: השירות החשאי" יש קול וסגנון יחודיים והתוצאה הסופית היא טירוף וסוג של נונסנס. היכולת למצוא את האמצע בין הקצוות שונים היא שהופכת את הסרט הזה להפתעה מרעננת בנוף הקולנועי. לא רק של השנה, אלא של השנים האחרונות.

מאת: רותם יפעת

קינגסמן: השירות החשאי - ביקורת
  
בדרך כלל כשאומרים על סרט שהוא נראה כמו שילוב של כמה סרטים אחרים זה עומד לגנותו, כשהמטרה היא לתאר אותו כחיקוי דהוי לדברים מוכרים. אבל למעשה כל סרט (או יצירת אמנות) מושפע מכל אלו שקדמו לו, והשאלה היא רק האופן בו זה נעשה. "קינגסמן: השרות החשאי" עושה זאת באופן כזה שלמרות הערבוב הוא עדיין עומד בפני עצמו, אך נמצא על הגבול בין חיקוי למקוריות. מצד אחד מקורות ההשפעה בולטים, ובמהירות עולים לראש מספר סרטים בעת צפייה: סרטי ג'יימס בונד, "מבוקש" (שכמו "קינגסמן"  מבוסס על קומיקס של מייק מילר), "אקס-מן: ההתחלה" (שגם אותו ביים מת'יו ווהן), "קיק אס" (שיתוף פעולה הראשון בין השניים) ועוד.

אך למרות הקרבה לסרטים אלו, לסרט יש קול וסגנון יחודיים והתוצאה הסופית היא טירוף וסוג של נונסנס, לא רק בהומור אלא בעיקר באקשן. מקורות ההשראה המרובים דווקא עושים טוב לסרט, שתמיד נע בין כמה קטבים במקביל, ומצד אחד לא מתמסר לאף אחד באופן מלא ומצד שני לא מרגיש כמו ערבוב ללא מחשבה. היכולת למצוא את האמצע בין הקצוות שונים היא שהופכת את הסרט הזה להפתעה מרעננת בנוף הקולנועי. לא רק של השנה, אלא של השנים האחרונות.

ווהן, שהחל את הקריירה שלו בתור מפיק לסרטיו של גאי ריצ'י, והמשיך בבימוי סרט של גאי ריצ'י ("לאייר קייק") זנח במהרה את עולם הפשע לטובת עולם בני הנוער. השינוי החל ב-2007 אז כתב (יחד עם ג'יין גולדמן, שותפתו לכתיבה לכל הסרטים הבאים גם כן) וביים את "אבק כוכבים". מאז, סרטיו של ווהן מציבים אלטרנטיבה לז'אנר סרטי הנעורים שזכה לעדנה מחודשת בעקבות ההצלחה של "דמדומים". למרות שהוא פועל פחות בעולם הפנטזיה ("אבק הכוכבים" היה היחיד) ויותר בעולם הקומיקס, ווהן מציג תמונת עולם מורכבת אודות בני נוער שחסרה לא רק בסרטי הנעורים אלא גם בסרטי קומיקס. הטיפול שלו בגיל ההתבגרות אצל גיבורי על היא מוצלחת הרבה יותר מאשר זו שחמישה סרטי "ספיידרמן" (נכון לעכשיו) ניסו.

למעשה ניתן לראות בווהן כג'ון יוז של שנות האלפיים, רק שבמקום לשלב קומדיה ורומנטיקה הוא משלב בין קומדיה לאקשן. אבל סרטיו של ווהן לא מסתכמים רק בעיסוק המקורי בנעורים (דבר שלגולדמן חלק מרכזי בו) וסרטיו לא מפסיקים לחדש גם במימד הוויזואלי. העושר הוויזואלי של הסרט מתכתב עם האופי של הסרט, וכולל שימוש מקורי בהילוך איטי, צבעים עזים וכן כמה הברקות וגאגים ויזואליים בלתי נשכחים.

אגסי (טארון אגרטון) – גיבור הסרט – הוא צעיר עם כשרון רב (אלוף התעמלות בילדותו, מנת משכל גבוה, הצטיין באימונים צבאיים) שחש שנסיבות חייו (גדל עני ויתום מאב) לא מאפשרות לו לממשם לכדי הצלחה. במקום זאת הוא מבלה את זמנו בפשעים קטנים וללא עתיד נראה לעין. הוא מוזמן על ידי הארי (קולין פירת'), שאביו של אגסי הציל את חייו במהלך מבצע צבאי, להבחן לקינגסמן – ארגון ביון חשאי. המבחנים נעשים בשיטת ה"כוכב הבא" כשאת מקומו של אסי עזר ממלא מרלין (מארק סטרונג) – כשהמועמד (או מועמדת) האחרון שיישאר יצורף לארגון. במקביל לאימונים של אגסי, הארי חוקר את מותו של אחד מהאבירים האחרים בארגון, ומגלה שריצ'ארד וולנטיין, מיליארדר אקסצנטרי (סמואל אל ג'קסון) קשור לרצח וכן להיעלמותם של מפורסמים ועשירים רבים.
 
צפו בטריילר הרשמי של "קינגסמן: השירות החשאי":

 
כבר במבנה העלילתי הסרט חורג מהדרך הרגילה בה סרטים בדרך כלל מציגים אימונים: במקום להתמקד באגסי (וכמובן לשלב בתוך זה מונטאז' אימונים), העלילה עוברת בין הנבחנים לבין הניסיון של הארי לחשוף את מזימתו של וולנטיין. הסרט כולל מודעות עצמית רבה ומתייחס לנרטיב הרגיל של סרטי ריגול, אבל היופי הוא שזה אינו הלב של הסרט. יותר מכך, אם מודעות עצמית מעידה על הומור גבוה, לא חסרים קטעים רבים של הומור נמוך יותר, לעיתים בסיסי ביותר – אך עובד בקלות.

עוד מקום בו הסרט נע בין שתי קצוות הוא בגזרת השחקנים. מצד אחד שחקנים ידועים: קולין פירת', סמואל אל ג'קסון, מארק סטרונג, מייקל קיין (בתור המנהל של הקינגסמן) ואפילו מארק המיל  – כולם מתאימים את עצמם לאופי של הסרט ומשלבים בין רצינות של סרט ריגול לבין האופי הנונסנסי שלו. מנגד כל הצעירים הם לא ידועים ועם ניסיון מועט, אבל תחת ידיו של ווהן, הדבר לא מורגש.

מאחר והסרט עלה לאקרנים בארה"ב רק בסופ"ש האחרון, קשה לדעת האם הוא יזכה להמשך או לא. אני רק מקווה שבניגוד ל"קיק אס" את ההמשך גם כן יביים ווהן, שכן מסתבר שאת הטאץ' שלו קשה לחקות (מישהו אמר שבריאן סינגר?) וחבל לראות משהו מרענן כל כך הופך לעוד משהו מפס הייצור ההוליוודי.

פורסם באתר אידיבי CC-BY-SA 


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: קינגסמן: השירות החשאי - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: קינגסמן: השירות החשאי - ביקורת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top