"דון פסקואלה": הפקה קלילה ומענגת

יום רביעי, 19 בפברואר 2014
הבמאי גרישה אסגארוף העמיד הפקה קלילה ומענגת. לאופרה הזו יש למשחק תפקיד חשוב והזמרים עומדים בה בכישרון רב. המנצח דוד שטרן להטט עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בשילוב עם הזמרים והשחקנים וההפקה המושקעת הזו היא מוצלחת ומהווה פנינה אופראית.

מאת: חיים נוי

"דון פסקואלה" באופרה הישראלית הוא מעדן ענוג, קליל ומשובח מבית היוצר של מלחין האופרות האיטלקי הנודע גאטנו דוניצטי, שחיבר יותר מ-70 אופרות. האופרה דון פסקואלה היא יצירתו האחרונה החשובה של המלחין. אחריה עוד הלחין 3 אופרות ואז החלה דעיכתו והא סיים את הקריירה הפורייה שלו.

דון פסקואלה היא אופרה בופה בשלוש מערכות. דוניצטי הלחין את המוזיקה ואף היה שותף לכתיבת הליברית ביחד עם ג'ובני רופיני. בכורת האופרה התקיימה בפריז בינואר 1843 ונטלו בה חלק מהזמרים הנודעים באותה עת. האופרה מאופיינת במוזיקה התוססת והעליצה ובזכות העלילה הקומית השופעת בהומור ובמשחק תיאטרלי קליל ומבדח. האוברטורה, שאורכה כשש וחצי דקות, אופיינית לתצורה הזו של אופרה בופה. היא כוללת כמה נושאים מתוך האופרה עצמה לרבות הארייה הנודעת של נורינה מהמערכה הראשונה.

העלילה מתרחשת ברומא במאה ה-18 ועוסקת בדון פסקואלה, קמצן ואשמאי זקן, רווק, שהונו הוא הדבר החשוב לו ביותר. הוא מעוניין להינשא לעלמה צעירה ובכך לנשל את אחיינו ארנסטו מהסיכוי לרשת את הונו. מה עוד, שארנסטו מסרב לשאת את האישה שדודו בחר עבורו, כיון שהוא מאוהב בנורינה, אלמנה צעירה. נרקמת מזימה ובמהלכה מספר ידידו של פסקואלה, מלטסטה, כי מצא עבורו את האישה האידיאלית. מכאן ואילך, העניינים מסתבכים עד לסוף הטוב. הכול, בזכות נורינה התוססת, המלמדת לקח את פסקואלה הקמצן, בעזרת אהובה וידידה.


הבמאי גרישה אסגארוף העמיד הפקה קלילה ומענגת. לאופרה הזו יש למשחק תפקיד חשוב והזמרים עומדים בה בכישרון רב. המנצח דוד שטרן להטט עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בשילוב עם הזמרים והשחקנים וההפקה המושקעת הזו היא מוצלחת ומהווה פנינה אופראית. דון פסקואלה מגולם בידי ג'ורג'יו סוריאן, בס מקרואטיה שזו לו הופעה ראשונה בישראל. הוא מפגין גם יכולת קולית מצוינת ובמיוחד משחק משובח. סוריאן הוא זמר בעל יכולות ווקליות מפעימות וכישרון משחק, קומי ברובו שהוא קשה יותר לביצוע, והופעתו היא בית ספר לאמנים.

הילה בג'יו ,סופרן, בתפקיד נורינה היא מלכת האופרה וגונבת את המשחק והשירה ובזכותה אנו זוכים להישגים אופראים מופלאים. הילה היא גם שחקנית מצוינת וזמרת בעלת מנעד קולי מדהים וכישרון יוצא דופן. הילה מביאה את האופרה הזו לידי חוויה תיאטרלית ואופראית מענגת ומוצלחת במיוחד. הסצנה שבסך הכול היא מופיעה בה  בשמלה אדומה ובתסרוקת קארה – היא מפעימה ויפיפייה.

דייויד אדם מור, בריטון מארה"ב, בדמות מלטסטה ידידו ורופאו של פסקואלה הוא מצוין. יש לו יכולות משחק יפות וגון קול נהדר וכל הופעתו היא של כישרון מהלך. אלסנדרו סקוטו די לוזיו, טנור מאיטליה, כארנסטו, אחיינו של פסקואלה ומאהבה של נורינה הוא בעל חיוך נצחי והופעה מרנינה. ייתכן שאין לו קול עמוק במיוחד ומשחקו קצת שטוח, אבל אין ספק כי הוא ממלא בהצלחה רבה את תפקידו.

עודד רייך כנוטריון מפגין גם קול בריטון מהוקצע ובמיוחד יכולת משחק מצוינת. מבין השחקנים בולטים יעל בורשטיין ואייל סרי, גלינה מלינסקי, ישראל ג'ורג' איתי גלזר ויונתן גלזר. ניר צמח מגלם נפלא את החצוצרן על הבמה.  מקהלת האופרה בניצוח איתן שמייסר מפגינה יכולות שירה מצוינות. לואיג'י פרגו עיצב תפאורה מסתובבת מדהימה ותלבושות מופלאות, במיוחד של נורינה ושל סגל המשרתים הססגוני. יורגן הופמן עיצב את התאורה המוצלחת.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום – יוסי צבקר


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: "דון פסקואלה": הפקה קלילה ומענגת Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: "דון פסקואלה": הפקה קלילה ומענגת Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top