שוסטקוביץ', ורדי ומנואל דה פאיה בתזמורת הסימפונית ראשל"צ - ביקורת קונצרט

יום שבת, 30 בנובמבר 2013
התזמורת הסימפונית ראשון לציון, המנהל המוסיקאלי, והמנצח מנואל הרננדז סילבה בחרו יצירות מעניינות ומאתגרות לקונצרט מס 3 ויחד עם זה לעיתים נדמה לי, שלפי הזמן המוקצב בוחרים יצירות במעיין פלי ליסט (כמו שאני בוחר ביו טיוב לרקע של שקופיות) יצירה שבאה לסגור מרווח שלטעמי האישי אפשר לוותר עליה.

מאת: ששת

המנצח מנואל הרננדז – סילבה, ספרד, זו הפגישה השנייה שלו עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון, צעיר ונמרץ ומעורר התלהבות. שימש בעבר כמנהל המוסיקאלי של תזמורת קורדובה ולפני כן היה מנצח על התזמורת בקראקס ונצואלה כחמש שנים. יש לו נטייה למוסיקה אוסטרית, גרמנית ורוסית וכמובן מוסיקה קלאסית ספרדית.

הקונצרט נפתח עם שני קטעים יפים של ורדי מתוך דון קרלו. לטעמי קצת הגזמה שלכלי הנשיפה אבל סך הכל יופי. האינטרלוד מזכיר  את " מה עוז צור ישועתי " השפעת בתי הכנסת על המלחין.

בהמשך פגשנו את הסופרן עידית זמיר, ישראל, בוגרת האקדמיה המלכותית למוסיקה פראג. שרה באופרה הישראלית, בין היתר תפקיד ראשי בקוולריה רוסטיקנה. יש לה רפרטואר של גדולי היוצרים אותם היא שרה ברסיטלים ובהופעות.

מנואל דה פאיה

מלחין ספרדי, נפטר 1946 ידו בשל יצירתו לה וידה ברווה, ואהבה מכושפת מחול האש, כאן בערב זה נוגנו בליווי שירתה של הסופרן עידית זמיר, האהבה קוסמת שכלל מנגינות ושירים בבצוע מדהים. הסיפור מאחורי היצירה הוא מעין גירוש שדים ורוחות רפאים, מוסיקה מבוססת על מוטיבים ספרדים, צועניים עממים. בעצם נאספו כאן קטעים כול מתוך מחול האש מוסיקה שמציתה בך אש של ממש. מוסיקה מרתקת.

בנוסף גם משל דה פאיה שבעה שירי עם ספרדיים, עיבוד מאוד מעניין ומקורי שלו לשירי עם שאסף ועיבד למוסיקה אופראית. אין בשירים רצף מובן, חלק איטי משעמם ומלנכולי וחלק יש בו טמפרמנט ספרדי מובהק. הסיום  AY זועק " ארורה האהבה, ארורה, אי, ארור שגרם לי להבין זאת, אי". הרכב מלא של התזמורת כולל נבל ו.. קסטנייטה..


קול דודי מתוך שיר השירים בביצוע עידית זמיר מאת מרק לברי יצירה אתגרית מעניינת ונוגעת בשל המוטיב הדתי, יש לציין את נגינת הנבל והביצוע בחליל של יצירה זו בעלת גוון אוריינטלי מסוים.

היצירה שלא התחברתי אליה בשל חוסר האחידות ואי שליטה על כלי הנשיפה הצורמים הייתה של: סילבסטרה רבואלטאס, סוויטה רדס. מילא הלוויה וגוויית המת, אבל רעש לא אחיד כגלי הים בסערה שוצפת וקוצפת. אולי לא כל מוסיקה שנכתבת לסרטים מתאימה לבמה בראשון לציון ולעוצמות הבלתי נשלטות של צרימת כלי הנשיפה ובמיוחד במוסיקה שהיא יותר ראליסטית.

המתנה בסיום הייתה הביצוע המאתגר והמקסים ליצירה של דימיטרי שוסטקוביץ', סימפוניה מס' 9 במי במול מז'ור אופ' 70. יצירה קלילה שמחה שהפיח בנו חיים לאחר הלוויה הקודמת.

בכל בונבוניירה יש שוקולדים שאוהבים יותר ושאוהבים פחות

בקונצרט נוגנו

ורדי - "דון קרלו" אינטרלוד
ורדי – אריה של אבולי
דה-פייה – האהבה הקוסמת
דה פייה – שבעה שירים ספרדיים  עממיים
לברי – "קול דודי" מתוך "שיר השירים"
רבואלטאס – ראדס, סוויטה
שוסטקוביץ - סימפוניה מס' 9 במי במול מז'ור, אופ' 70

כתב וצילם: ששת

פורסם באתר "הקדירה של ששת"

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לדף גוגל+ שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: שוסטקוביץ', ורדי ומנואל דה פאיה בתזמורת הסימפונית ראשל"צ - ביקורת קונצרט Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: שוסטקוביץ', ורדי ומנואל דה פאיה בתזמורת הסימפונית ראשל"צ - ביקורת קונצרט Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top