ביקורת: ג'וניור מאנס בזאפה

יום חמישי, 17 באוקטובר 2013
ג'וניור מאנס טריו, נגן הקונטרבס הידה טאנאקה (יפן) והכנרת מיצ'י פוג'י (יפן הגיעו למופע בארץ במסגרת ההפקה "ג'אז חם" שמפיקה "שמים הפקות".

זה לא היה מופע שחובבי ג'אז אמיתי יכולים להרשות לעצמם להחמיץ ולו מהסיבה שהופעה זו חוגגת לו 85 שנה על הבמה. מדובר על מי שניגן בהרכבים  עם יידועי שם כמו צ'רלי פרקר, לסטר יאנג, מאנס ניגן עם ג'ין אמונס בין 1949- 1947 ועם לסטר יאנג ב1950. הוא ניגן בלהקה של סוני סטיט עד שגוייס לצבא. הוא היה נגן הבית במועדון ה Bee Hive בשיקאגו ב1953-1954. ליווה את דיאנה וושינגטון ב ב1954-1955 במסע ההופעות שלה וכן הקליט איתה מספר אלבומים. הוא לקח חלק בחמישייה הראשונה של קנונבול אדרלי ב1956-1957 והצטרף ללהקה של דיזי גילספי בשנים 1958-1960. ג'וניור ראה בתקופה עם גילספי כאחת מתקופות השיא בקריירה שלו. חוץ מההנאה והשמחה לנגן עם דיזי, הוא למד ממנו את רזי הנגינה ועל דרכי ההתנהלות במוסיקה כמקצוע.

 
ההרכב שלו, הטריו הוא לא רגיל, מאנס הביא עמו לבמה כנרת ומאידך לחובבי ג'אז חסר מתופף על הבמה, בעבר הייתה לו מתופפת או מתופף (Kim Garey ואחרים), אולי זו התפיסה שלו לקו שהוא מציג כעת על הבמה, סוג של ג'אז סווינג מאוד נעים, לא רעשני, מהסוג שחודר עמוק ובשקט.

הבסיסט טאנאקה עושה חלק ניכר מהעבודה על הבמה, לא רק בקטעי "כמעט סולו" אלה בדרך בה הוא מנגן ומשדר התמכרות  לנגינה שלו כשהוא פורט על המיתרים בעיניים עצומות. הצליל של הכינור אותו מפיקה מיצ'י פוג'י אולי קצת צורם אני מניח שהוא מותאם לג'אז ולא למוסיקה קלאסית, על כל פנים גם היא כמו טאנאקה סחטה מחיאות כפיים מהקהל.

ממוצע הגיל לקהל בזאפה שהיה מלא עד אפס מקום היה לדעתי 45-50 וזה קהל נח ונעים להיות בקרבתו, אם אתם מבינים למה כוונתי, או שאשתמש במילה "סולידי" והקהל הזה פשוט התלהב והריע זאת כיוון שג'וניור פשוט הפליא בנגינתו על הפסנתר. מרגישים שהטריו מגובש וידע לתת הופעה.



ג'וניור, נולד ג'וליאן קליפורד מאנס, הבן, בשיקגו, אילינוי ב-10 באוקטובר 1928. מאנס החל את דרכו המקצועית כבר בגיל 10 כשנקרא להחליף פסנתרן שהיה חולה, בפונדק דרכים בשיקאגו. כששרת בצבא ארצות הברית, בזמן מלחמת קוריאה, קנונבול אדרלי, מנגני הסקסופון הגדולים, הציל את חייו כשהזמין אותו לנגן יחד עם הלהקה הצבאית שלו. מאז הקשר המקצועי והחברי ביניהם לא ניתק, עד שאדרלי הלך לעולמו.

 

אמו שלחה אותו ל"רוזוולט קולג'" ללמוד רפואה ותחת זאת הוא נרשם ללימודי מוסיקה. הוא נמשך למוסיקה כמו למגנט, אך לא השלים את לימודיו כיוון שאז לא הרשו לנגן ג'אז בקולג'. הוא אף הושעה מלימודיו כיוון שהפרופסורית האחראית, תפסה אותו מנגן ג'אז בהיחבא.

הוא וזכה להיכנס לרשימות העלית: "100 GOLDFINGERS" קבוצה מאוד עילית זו בשם "100 אצבעות זהב". מדוברת בקבוצה שהגישה הופעות ביפו יפן כל שנה השנייה, בהיקף של עשרה פסנתרני הג'אז בולטים. בטיולים שונים בקבוצה כללה אנשים כמו האנק ג'ונס, ג'ון לואיס, טומי פלנגן, קני בארון, ריי בריאנט, רוג'ר  Kellaway, ג'ין האריס, מריון  McPartland, בארי האריס, טושיקו Akioshi , לין Arriale,  סיירוס ערמונים, בני גרין, דוכס ירדן, ג'ו אן Brackeen,  מונטי אלכסנדר, דייב מק 'קנה, רנה Rosnes, Mulgrew  מילר, הרולד  Maybern כמו גם ג'וניור וחטיבת קצב בהיקף של הבסיסט בוב Cranshaw  וגם אלן דוסון או גריידי טייט בתופים.

האיש הוא מהאליטה של נגני ג'אז בעולם וזה היה מופע נדיר בהתאם לגילו. זה ביקורו השני בארץ מאז 2006. הוא יופיע עם הטריו שלו כמופע הפותח של סדרת "ג'אז חם" עם רפרטואר מאלבומיו האחרונים. זיו בן, המנהל האמנותי של סדרת "ג'אז חם" ומנכ"ל "שמים- ארגון, נהול והפקה": "אני שמח על ההזדמנות המיוחדת, לשמוע את אחד הנגנים האחרונים שנשארו מתקופת הזוהר של הג'אז, כשהג'אז רק הפציע".

גם אני שמחתי להגיע וליהנות ממוסיקת ג'אז איכותית.

כתב וצילם: ששת

פורסם באתר "הקדירה של ששת"

רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: ביקורת: ג'וניור מאנס בזאפה Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: ביקורת: ג'וניור מאנס בזאפה Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top