תערוכה חדשה במוזאון לתרבות פלשתים באשדוד

יום רביעי, 2 באוקטובר 2013
התערוכה 'בלי עין הרע ובמזל טוב', שאצרו יעל ויזל ושרה שחק מציגה מגוון רחב של פריטי יודאיקה וקמעות המחולקים לחמישה נושאים המרכיבים את מעגל החיים היהודי וקשורים בהתחלות חדשות.

פתיחה: 29 באוגוסט 2013
נעילה: 29 באוגוסט 2014
אוצרות: יעל ויזל ושרה שחק

כל התחלה באשר היא: לידה, חתונה, כניסה לבית חדש - משמחת, אך גם כרוכה בסימני שאלה וחששות רבים מהלא נודע. כדי להגן על עצמו יצר האדם לאורך אלפי שנים הגנות בצורת לחשים, השבעות, קמעות וטקסים. התופעה לא פסחה על היהודים שהושפעו משכניהם. הצורך בהגנה מהלא נודע הוא לא נחלת העבר או עניין של מסורות קדומות שחלפו מן העולם. פעולות רבות בחיינו המודרניים נושאות אף כיום אופי מאגי מובהק: אנשים רבים מקפידים להיכנס למקום רק ברגל ימין; אחרים יחזרו על המלים: "בן פורת יוסף", בלי עין הרע, או חמסה...חמסה...חמסה"; וישנם עוד רבים שעונדים על צווארם שרשראות או תולים בבתיהם חפצים או קמעות, אם כאוסף, אם כאופנה ואם כאמונה ומסורת.

מרבית התערוכה מתבססת על אוספיו של ביל גרוס, אספן יודאיקה.

הפרק המסיים את התערוכה, הנקרא 'סיפורי אשדוד', מכיל חפצים הנושאים, שנאספו מקרב תושבי אשדוד, כדוגמת נרתיקי עור ובתי קמע מכסף ומברזל שנועדו להגנה מעין הרע. במסגרת עבודת האיסוף, נפגשו אוצרות התערוכה עם הקהילות השונות באשדוד ונחשפו לסיפורים אישיים ומשפחתיים מרגשים, שהאירו את הנושא מזווית מסורתית הידועה רק בתוך הבית פנימה. נושא התערוכה מפגיש מחדש את העולים הוותיקים שהתקבצו באשדוד, עם עברם ועם חפצים חבויים שהועברו מאם לבתה, מאב לבנו ומסבתא לילדיה. החפצים הייחודיים שנאספו ויוצגו בתערוכה יחד עמם הסיפורים המרגשים של המשפחות, לא יותירו אף מבקר אדיש, בין אם הוא מאמין בעין הרע ובין אם לאו.


מוזאון לתרבות פלשתים ע"ש קורין ממן כתובת: השייטים 16 אשדוד

שעות פתיחה: יום א', ג'-ה' 16:00 – 9:00
יום ב' 20:00 – 9:00
שישי 13:30 – 10:30
שבת 13:30 – 10:30


רוצים לקבל את כל הכתבות והעדכונים של אתר כרטיסים ברשת באופן קבוע? לחצו כאן לדף הפייסבוק שלנו או לחצו כאן לאפשרויות אחרות.
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: תערוכה חדשה במוזאון לתרבות פלשתים באשדוד Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: תערוכה חדשה במוזאון לתרבות פלשתים באשדוד Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top