תזמורת הקמפוס רמת השרון תארח את הפסנתר הצעיר אריאל לני

יום חמישי, 13 בדצמבר 2012
תזמורת הקמפוס רמת השרון בניצוחה של המנצחת טליה אילן תארח את הפסנתרן הצעיר בן ה-15 אריאל לני בקונצרט שייערך בבית יד לבנים ב-19 בדצמבר.

תכנית שכולה מיצירות המלחין לודוויג ון בטהובן עם המנהלת המוסיקלית ומנצחת הבית של התזמורת ועם הסולן הצעיר אריאל לני.

לני נולד ב-1997 בירושלים והחל לנגן פסנתר וכינור בגיל 5. מגיל 8 הוא הופיע כפסנתרן קלאסי וג'ז ברחבי אירופה וארה"ב ובישראל בקונצרטים משודרים ברדיו ובטלוויזיה. לאחרונה, אריאל הוציא תקליטור בשם Romantic Profiles, הכולל יצירות של המלחינים שומאן, ליסט ברהמס, ויאנאצ'ק. אריאל לומד בתיכן ובקונסרבטוריון של האקדמיה למוסיקה בירושלים. הוא משתתף במספר הרכבים קאמריים, חלקם כפסנתרן ובאחרים ככנר, חבר בלהקת ג'אז, ומנגן בתזמורת. ב Romantic Profiles אריאל מציג ארבע יצירות הנפרשות כמעט לאורך כל התקופה הרומנטית, בין שנות ה-30 של המאה ה-19 עד תחילת המאה ה-20. 

הקונצרט ייפתח בפתיחה "ליאונורה מס.3 ", שיועדה במקור כפתיחה לאופרה (היחידה) שכתב בטהובן - "פידליו". לבסוף, בגלל יתר הדרמתיות שלה והאפלתה על המערכה הראשונה, בטהובן כתב פתיחה חלופית (בשם "פידליו") המשמשת כפתיחה לאופרה.

הפסנתרן הצעיר אריאל לני ינגן את קונצ'רטו מס' 5 לפסנתר ולתזמורת. הקונצ'רטו המכונה  "הקיסר"  נכתב בין השנים 1809 ו-1811 בווינה, והוא מוקדש לפטרונו של בטהובן, הארכידוכס רודולף. ברבים מחלקיו הקונצ'רטו מציג אווירה של חופש ואלתור. בטהובן דוחף את הפסנתר עד לגבול ושותל בקונצ'רטו רמזים מטרימים לתקופה הרומנטית. למרות שיש בקונצ'רטו כמה חלקים ליריים, הרבה מהחומר הנושאי מורכב מסולמות ותצלילים.

אריאל לני צילום: גבריאל לני
 אך זו גאוניותו של בטהובן, שהופכת חומר לכאורה "פרימיטיבי" לצבעוני, דרמטי, ולעתים לירי. לני, שזוהי הופעתו הראשונה עם תזמורת שמח על ההזמנה לנגן את הקונצ'רטו והכין אותו בחודשיים בלבד. לדבריו, קונצ'רטו זה הוא אחד מהשיאים  של רפרטואר הפסנתר. "אני חושב שלפסנתרנים שונים יש חלומות שונים באשר ליצירות שיבצעו, אך אני בטוח שהקיסר של בטהובן נמצא בחלום של כל אחד ואחד מהם, ממש כמו שצ'לנים חולמים לבצע את הסוויטות של באך", אומר הפסנתרן הצעיר.

אחרי ההפסקה תנגן התזמורת את הסימפוניה החמישית (המכונה גם "הגורל"). את הסימפוניה, אחת מהמפורסמות והפופולריות בעולם כתב לודוויג ואן בטהובן בין השנים 1804 - 1808. יש הטוענים שהפתיחה הדרמטית נוצרה בהשראת דפיקות מעוררות חרדה ששמע בטהובן על דלת ביתו. הסימפוניה בוצעה לראשונה בשנת 1808 בתיאטר אן דר וין שבווינה וזכתה לפופולריות תוך זמן קצר. מאז הייתה לאחת הסימפוניות המבוצעות ביותר באולמות הקונצרטים.

רשימת היצירות שיבוצעו:

הפתיחה לאונורה Leonore Overture Op.72b
קונצ'רטו לפסנתר מס' 5 במי במול מז'ור  "הקיסר"Piano Concerto No. 5 in Eb "Emperor" Op.73,
הסימפוניה החמישית בדו מינור Symphony No. 5 in C minor Op. 67

יום רביעי 19/12/12 בשעה 20:30

כרטיסים במחיר 50 ש"ח בקופת בית יד לבנים טלפון 03-5483851

בתמונה למעלה: טליה אילן. צילום: פרד בראונשטיין
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

Item Reviewed: תזמורת הקמפוס רמת השרון תארח את הפסנתר הצעיר אריאל לני Rating: 5 Reviewed By: -
  • תגובות לכתבה

0 comentários:

הוסף רשומת תגובה

Item Reviewed: תזמורת הקמפוס רמת השרון תארח את הפסנתר הצעיר אריאל לני Rating: 5 Reviewed By: -
Scroll to Top